Zvýšená vlna zájmu o surrealismus je evidentní – to potvrzuje vedle Benátského bienále a dalších akcí i nově otevřená výstava v londýnském Design Museu. Pod názvem „Objects od Desire“ se do anglické metropole přesunula z německého Vitra Design Musea a nabízí celou řadu surrealistických objektů, ale i volně inspirované současné tvorby. Na výstavě tedy nalezneme řadu klasiků umění 20. století a vedle toho i díla slavných designérů.
„Výstava odhalí, jak jedno z nejvlivnějších hnutí 20. století ovlivnilo design díky svému zpochybňování konvencí a odhodlání zkoumat mysl, nevědomí a mystiku… Expozice přináší to nejlepší ze surrealistického designu – od nábytku, interiérového designu, módy, fotografie a světoznámých uměleckých děl od průkopníků surrealismu, jakými byli Salvador Dalí, Dora Maar, Man Ray, Leonora Carrington a Lee Miller. Současné umělce designéry reprezentuje například Schiaparelli, Dior nebo Björk,“ připomínají kurátoři atraktivitu výstavy.
Pro přehlídku byly shromážděny exponáty vznikající od památného počátečního roku 1924 až po současnost. Výsledkem je výstava plná také hravých, kuriózních a poetických objektů, které odhalují bohatou historii surrealismu a jeho stále podnětný vliv na vývoj a odvážné proměny designu.
Nabídka expozice je vskutku velmi pestrá. Vidět lze sedací nábytek, nejen židle, ale i pohovky, také celou škálu svítidel od lustrů po stojací lampy, šperky či interiérové dekorace. A samozřejmě samotná umělecká díla – fotografie i slavné malby (například působivý obraz Giorgia de Chirica). Skvěle (a v magickém přítmí) nainstalovaná výstava je v Londýně otevřena do 19. února 2022.
Ve sbírkách londýnské Tate Gallery se ostatně nachází jeden z nejznámějších (a pro designovou výstavu zapůjčených) surrealistických objektů. Jedná se o ikonický Lobster – telefon od Salvadora Dalího z roku 1938.
K tomuto slavnému dílu Tate uvádí: Jedná se o klasický příklad surrealistického objektu, vyrobeného ze spojení předmětů, které k sobě běžně nepatří, což má za následek cosi hravého i znepokojivého. A Dalí věřil, že takové objekty mohou odhalit tajné touhy nevědomí. Humři a telefony měly pro tohoto surrealistu silné sexuální konotace. Telefon se objevuje v některých jeho obrazech z konce roku 1930, jako je Mountain Lake – a humr je patrný také v kresbách a návrzích, obvykle spojených s erotickou slastí i bolestí.
Pro Světovou výstavu v New Yorku v roce 1939 vytvořil Dalí multimediální zážitek nazvaný Sen Venuše, který spočíval v „oblékání“ nahých živých modelů do “kostýmů” pojednaných z čerstvých mořských plodů, což byla událost fotografovaná Horstem P. Horstem a Georgem Plattem Lynesem. Také zde umělec použil humra k zakrytí ženských pohlavních orgánů u svých modelů. Připomeňme, že Dalí často představoval blízkou analogii mezi jídlem a sexem. Na Lobster Telephone je to názorně vidět.
A ještě jedna zmínka: Humří telefon (také známý jako afrodiziakální telefon) je surrealistický objekt vytvořený Salvadorem Dalím v roce 1936 pro anglického básníka Edwarda Jamese (1907–1984), předního sběratele surrealistického umění. Ve své knize Tajný život Salvadora Dalího z roku 1942 (v češtině ZDE) Dalí se pobaveně tázal: „Proč, když jsem si v restauraci objednal grilovaného humra, nedostal jsem nikdy vařený telefon?“
Foto: Design Museum London a archiv
Diskuze k tomuto článku