Dívka s perlovou náušnicí patří k vrcholným dílům Johanesse Vermeera. Malba přitahuje svým námětem, ale i provedením, jehož zdlouhavá technika zůstává v mnohém dodnes utajena. Již Salvador Dalí prohlásil, že by dal roky života za to, kdyby mohl sledovat „zázračného“ Vermeera při práci. Nyní se díky novým fotografiím využívajícím špičkový mikroskop odhaluje alespoň řada zajímavostí a pozoruhodných detailů obrazu. Na něm malíř z Delft, současník o něco staršího Rembrandta, používal vybrané postupy a materiály – mimo jiné vzácný modrý ultramarín, který byl v 17. století dražší, něž zlato. Dodnes zůstává záhadou, kdo malíři seděl modelem, uvažuje se, že to mohla být jeho třináctiletá dcera Marie.
Vermeer překročil obvyklé žánrové scény. Jeho malby zpravidla zachycují psychologické hnutí a jakoby prchavý až neuchopitelný okamžik. Také proto jsou tyto obrazy dosud tak živé, ale i záhadné. Vermeer nevytvořil větší množství děl (37 obrazů), přesto většinou dobře prodával a stal se vyhledávaným umělcem. Ke konci života, za francouzské invaze, se však i on dostal do existenčních potíží. Zemřel v roce 1665, zanechal po sobě pozoruhodné dílo, vdovu s jedenácti dětmi a značné dluhy.
Osudy obrazu Dívka s perlovou náušnicí známe jen z novodobé historie: Na radu právníka a politika Victora de Stuerse, který dlouhodobě usiloval o zabránění prodeje Vermeerova díla do zahraničí, odkoupil tento obraz roku 1881 Arnoldus Andries des Tombe v haagské aukci. Cena činila pouhé dva guldeny a třicet centů. Protože des Tombe neměl žádné dědice, daroval v roce 1902 portrét i s dalšími malbami obrazárně Mauritshuis.
Během restaurování obrazu v roce 1994 bylo odhaleno, že temný podklad, již mírně skvrnitý, byl autorem původně zamýšlen jako sytě zelený, podobný emailu. Tento výsledek byl dosažen nanesením tenké průsvitné lazury na černé spodní vrstvy. Nicméně dva organické pigmenty lazury, indigo a luteolin postupně vybledly.
Dívka s perlovou náušnicí Johanesse Vermeera je jedním z nejslavnějších obrazů na světě. Originál o rozměrech 44,5 x 39 centimetrů visí Muzeu Mauritshuis v Hagu v Nizozemsku. To až bude zase otevřeno. Nejnovější projekt z Hirox Europe vám však umožní vidět slavný obraz zcela novým způsobem, aniž byste opustili svůj domov. Experti vytvořili panorama o 10 miliard pixelech, které vám umožní přiblížit se a prozkoumat detaily, praskliny a tajemství malby, která láká svým kouzlem a mistrovstvím.
Emilien Leonhardt a Vincent Sabatier ze společnosti Hirox Europe provedli dosud nebývalý průzkum. Použili elektronický mikroskop, aby obraz vyfotografovali tak podrobně, že můžete přiblížit na 4,4 mikronů na pixel. Během jedné noci bylo 9 100 3D souborů automaticky zachyceno a sloučeno do jediného panoramatického celku s 10 miliardami pixelů.
Cílem projektu nebylo jen nechat diváky úžasně bavit podrobným zkoumáním obrazu. Šlo o to dozvědět se více o Vermeerově malířské technice, vyhodnotit stav povrchu obrazu a změřit praskliny (tzv.krakely) v barvě. Tyto podrobné poznatky pomohou s náležitým uchováním a případným restaurováním obrazu.
Díky tomuto novému projektu existují dvě fantastické webové stránky, které umožňují každému, kdo má zájem se podívat na slavný obraz zblízka. ZDE můžete prozkoumat 2D obraz přiblížením na jakékoli části. Video z jedinečného průzkumu obrazu sledujte ZDE.
-red-
Foto: archiv
Diskuze k tomuto článku