Dívka s perlovou náušnicí patří k vrcholným dílům Johanesse Vermeera. Malba přitahuje svým námětem, ale i provedením, jehož zdlouhavá technika zůstává v mnohém dodnes utajena. Již Salvador Dalí prohlásil, že by dal roky života za to, kdyby mohl sledovat „zázračného“ Vermeera při práci. Nyní se díky novým fotografiím využívajícím špičkový mikroskop odhaluje alespoň řada zajímavostí a pozoruhodných detailů obrazu. Na něm malíř z Delft, současník o něco staršího Rembrandta, používal vybrané postupy a materiály – mimo jiné vzácný modrý ultramarín, který byl v 17. století dražší, něž zlato. Dodnes zůstává záhadou, kdo malíři seděl modelem, uvažuje se, že to mohla být jeho třináctiletá dcera Marie.

Vermeer překročil obvyklé žánrové scény. Jeho malby zpravidla zachycují psychologické hnutí a jakoby prchavý až neuchopitelný okamžik. Také proto jsou tyto obrazy dosud tak živé, ale i záhadné. Vermeer nevytvořil větší množství děl (37 obrazů), přesto většinou dobře prodával a stal se vyhledávaným umělcem. Ke konci života, za francouzské invaze, se však i on dostal do existenčních potíží. Zemřel v roce 1665, zanechal po sobě pozoruhodné dílo, vdovu s jedenácti dětmi a značné dluhy.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku