Byl to zvláštní rok – na světových aukčních kolbištích byly zaznamenány rekordní prodeje i překvapivá zklamání. Celkově jsou však hlášeny pozitivní zprávy: Sotheby´s letos zaznamenala nejvyšší prodeje ve své 278leté historii, když utržila 8 miliard dolarů. Také konkurenční aukční síň Christie´s si vedla znamenitě – a její obrat činil dokonce 8, 4 miliard dolarů. Mezi kupujícími tvoří stále výraznější skupinu mladí sběratelé či prostě milovníci umění z Asie, kterým je pod čtyřicet let. Samozřejmě k rekordnímu obratu přispěla i listopadová dražba sbírky spoluzakladatele společnosti Microsoft Paula Allena. Z této kolekce po zesnulém sběrateli zvláště moderního umění se prodalo 150 děl za nevídaných 1,62 miliardy dolarů, když hranici 100 milónů dolarů překročilo 5 artefaktů například od Cézanna, van Gogha nebo Gauguina. Christie´s dále uvedla, že na celkově dobrých výsledcích se podílí s 35 procenty generace tzv. mileniálů, tedy lidí narozených v 80. a 90. letech. Sotheby´s je americký aukční dům, jehož majitelem je francouzsko-izraelský miliardář Patrick Drahi. Christie´s je britský aukční dům, který patří di skupiny Artémis francouzského miliardáře Francoise-Henriho Pinaulta. Úhrnem se dá říct, že na aukcích si dále drží své vrcholné pozice moderní a současné umění.
Aukce sbírky Paula G. Allena – 1. část: Celkem v Christie’s 1,5 miliardy dolarů, listopad 2022. Úspěšná dražba, která se stala milníkem v historii trhu s uměním. Zdaleka nejcennější aukce umění, která se kdy konala, prodej zahrnoval pět obrazů, z nichž každý vynesl více než 100 milionů dolarů. “Les Poseuses, Ensemble”, menší verze slavného díla Georgese Seurata v Barnesově nadaci ve Filadelfii, vévodí prodeji s ohromujícími 149 240 000 dolary (viz. titulní foto). “La Montagne Sainte-Victoire” Paula Cézanna vynesla 137 790 000 dolarů. Obraz “Verger avec cyprès” Vincenta van Gogha dosáhl 117 180 000 dolarů; “Maternité II” Paula Gauguina (1899) se prodalo za 105 730 000 dolarů a krásný “Březový les” Gustava Klimta vydělal 104 585 000 dolarů. Za zmínku stojí zejména aktivita asijských kupců, kteří pravděpodobně získali nejméně tři z těchto obrazů za sto milionů dolarů, včetně výše zmíněného Seurata. Video z aukce ZDE.
Aukce obrazu: Andy Warhol, “Shot Sage Blue Marilyn” (1964). Prodáno za 195 040 000 USD v Christie’s, květen 2022
Obraz s odhadní cenou “kolem 200 milionů dolarů” vyvolal pořádný humbuk, který se jen tak nepamatuje. S vyvolávací cenou 100 milionů dolarů se nabídka rychle vyšplhala na 170 milionů dolarů, ale dále to překvapivě nešlo. Počítáme-li provize, konečná prodejní cena je 195 milionů dolarů, což je přeci jen úspěch, neboť se jedná o aukční rekord pro obraz 20. století. Nicméně to prý bylo jisté zklamání. Video z aukce ZDE.
Prodej automobilu Mercedes Benz 300 SLR Uhlenhaut kupé (1955). Prodáno za 135 milionů eur v RM Sotheby’s, květen 2022
Tato událost znamenala jistý převrat a zesílila diskusi, zda luxusní exempláře auotomobilu lze zahrnout do prodeje oblasti „výtvarného umění.“ Leč stalo se. Mercedes vytvořil pouze dva exempláře Uhlenhaut Coupé, silniční verzi úspěšného závodního vozu 300 SLR, a až do minulého měsíce byly oba uloženy v muzeu Mercedes ve Stuttgartu. Proč se Mercedes rozhodl prodat jeden z těchto dvou příkladů, bylo předmětem debaty, přičemž některé specializované webové stránky naznačují, že Mercedes se může snažit delegovat Uhlenhaut Coupé coby špičkového uchazeče o neoficiální titul “nejlepší auto všech dob”. Tímto výsostným postavením se zatím spíše honosilo Ferrari 250 GTO. Důležitost a exkluzivita kupé Uhlenhaut je opravdu mimořádná, a tak se zdá nepravděpodobné, že tento rekord bude v krátkodobém nebo střednědobém horizontu překonán, i když existují kandidáti, kteří by se tomuto číslu mohli “nebezpečně” přiblížit. Možná jeden ze tří přeživších Bugatti Atlantic. Možná jeden ze dvou 250 GTO, které vyhrály Tour de France. Možná “Stříbrný duch”, pokud se Rolls Royce rozhodne dát ho k prodeji. V každém případě se udál letos v květnu historický prodej, který ve světě aukcí znamená před a po. Video ZDE.
Andy Warhol, “Bílá autonehoda [White Car Crash 19 Times]”. Prodáno za 85 350 500 USD v Sotheby’s, listopad 2022
Rozměrné dílo (367,7 x 210,5 cm) z Warholovy série “Smrt a katastrofa” bylo v roce 1987 vydraženo za 660 000 dolarů, což byl tehdy rekord pro dílo tohoto pop artového umělce. Pro srovnání, šest měsíců před tímto prodejem se “200 stodolarových bankovek” prodalo za 385 000 dolarů a v roce 2009 bylo znovu prodáno za 43,8 milionu dolarů. Letos tedy Bílá autonehoda utržila 85,4 milionů dolarů – a to je v kuloárech „trochu málo“ s ohledem na minulé warholovské výsledky dosažené v předchozích: (“Silver Car Crash”, prodáno za 105,4 milionů dolarů – rekord pro Warhola v aukci – v listopadu 2013; a “Green Car Crash“, prodáno za 71,7 milionů dolarů v roce 2007, další rekord pro Andy Warhola).
Jean-Michel Basquiat, “Bez názvu (ďábel)” (1982). Prodáno za 85 000 000 USD v aukční společnosti Phillips, květen 2022
S předprodejním odhadem kolem 70 milionů dolarů vynesl špičkový umělcův obraz “Bez názvu (ďábel)” – podle názoru odborníků „jeden z pěti nebo šesti nejlepších obrazů malíře – 85 milionů dolarů, což je velmi dobrá cena za obraz, který se prodal před pouhými šesti lety za 57,6 milionů dolarů. A soudí se, že jakmile se počet Basquiatů na trhu sníží – mohl by snadno vynést až 100 milionů dolarů. Jedná se o nejúspěšnější artefakt v historii této aukční síně.
Man Ray, “Le Violon d’Ingres” (1924). Prodáno za 12 412 500 USD v Christie’s, květen 2022
Nejvyšší cena, která kdy byla zaplacena za fotografii v aukci, rázně pokořila 4,3 milionu dolarů (asi 5,5 milionu dolarů podle dnešního směnného kurzu), které byly zaplaceny před 11 lety za “Rhein II”Andrease Gurského. Jak už to u fotografií bývá, na trhu je několik kopií tohoto snímku, včetně menšího, který v loňském roce prodala aukční síň Christie’s za 475 000 dolarů. Ale tisk v Jacobsově sbírce je skutečně “originální fotografickou kopií”, která byla vytvořena prakticky ve stejnou dobu jako odpovídající negativ.
Mezi výše zmíněnými rekordy z oblasti moderního umění probíhaly prodeje staršího i užitého umění nejrůznější provenience včetně „nevalné“ rarity – anonymní kopie Leonardova obrazu „Salvator Mundi“ (Pět let po historickém prodeji originálu za 450 milionů dolarů, který ohromil umělecký svět – video ZDE): Prodáno za 1 062 000 eur v Christie’s Paris, listopad 2022
Zklamáním byly překvapivě některé kvalitní, leč „neprodané položky“ jako například:
Willem de Kooning, “Bez názvu III” (1978). Neprodáno v Christie’s v New Yorku, listopad 2022 (předprodejní odhad přesahující 35 milionů dolarů)
Z nějakého důvodu byl v posledních letech trh s uměním příznivě nakloněn de Kooningovými pozdními abstrakcemi (ze 70. a 80. let), které ale byly některými experty považovány za „nudné a nezajímavé“ na rozdíl od malířových vynikajících děl z padesátých let. Situace se zřejmě nakonec mění. Zatímco menší, ale živá “Koláž“ (1950) vynesla 33,6 milionu dolarů (daleko nad očekávání), tento monumentální, ale nezajímavý obraz z roku 1978 nenašel kupce.
Antonio Canova, “Maddalena Giacente”. Nerodáno v Christie’s v Londýně, červenec 2022 (předprodejní odhad: 5 až 8 milionů liber, necelých 10 milionů dolarů)
V době, kdy aukční síně naprosto nadužívají termín “mistrovské dílo”, je neobvyklé vidět výtvor, který si jistě zaslouží být nazýván dílem vskutku mistrovským. Nezájem o tuto mimořádnou sochu byl překvapivý. Canova je nesporně jedním z nejvýznamnějších sochařů v dějinách západního umění a vedle Jacquese-Louise Davida největším géniem neoklasicistního umění. Navíc nabízená “Maddalena Giacente” je dílo pozoruhodného významu. Ani to nepohnulo sběratele k zájmu, respektive koupi tohoto krásného a vzácného sochařského unikátu.
-red-
foto: archiv
Diskuze k tomuto článku