V Olomouci probíhá mimořádná malířská výstava… Již během posledních dvou desetiletí se potvrzuje, že klasický závěsný obraz se opět vrátil na zasloužené výslunní. Malba získává opět na významu – prestižní přehlídky světového umění jsou na tomto médiu především založeny. A tak tomu bylo i na reprezentativních výstavách představující německou či britskou scénu – u nás jsme mohli poznat průřez mezinárodním uměním například v roce Rudolfinu pod názvem Nightfall (Nové tendence ve figurativní malbě). Na něm se v roce 2013 společně s Davidem Koreckým podílela anglická kurátorka Jane Neal, která se nyní podílela na přípravě výstavy v Olomouci. Zdejší Telegraph Gallery nabízí ve výsledku výjimečné “hvězdné” setkání s tvorbou současné britské malby pod názvem New Position in British Painting. Tato ambiciózní akce přímo navazuje na zdejší přehlídku German Painting Now (2021), která zahrnovala autory z okruhu tzv. Nové lipské školy. Zamýšlenou trilogii má završit v roce 2025 expozice mapující novou rumunskou malbu rovněž pod kurátorským vedením Jane Neal, která si získala pověst přední odbornice na současnou uměleckou scénu ve východní Evropě a byla kurátorkou kritikou oceňovaných výstav ve městech po celém světě (Amsterdam, Berlín, Budapešť, Kodaň, Kluž, Dubaj, Londýn, Los Angeles, Milán, Bombaj, New York, Praha nebo Curych).
Telegraph Gallery vystavuje figurativní malbu pěti současných britských malířek a malířů. Výstavu New Positions in British Painting: „Tom Anholt, Jessie Makinson, Justin Mortimer, David Brian Smith a Caroline Walker patří mezi nejtalentovanější, nejosobitější a nejvlivnější malíře, kteří dnes v Británii působí. Zdá se mi příhodné a aktuální uspořádat výstavu věnovanou různým polohám a přístupům britské figurativní malby právě v centru Evropy… “, sdělila Jane Neal, kurátorka výstavy, a podotkla, že při výběru umělců hrál roli nejen jejich talent, ale také to, že každý z nich zaujímá v současné britské malbě výsadní postavení.
Britská malba prošla od poloviny 20. století poměrně dramatickým vývojem. Témata se proměňovala od zádumčivých a sebezpytujících nálad, přes kritiku popkultury a abstrakci, až k odsouzení figurativní malby kvůli vzestupu fotografie a videoartu. Na přelomu století se malba opět dostala do centra zájmu díky internetu a programům, jako je Photoshop. Posledních dvacet let se v tvorbě britských malířů často objevují témata společenských a politických událostí, pandemie, odchodu země z Evropské unie, ale také výzvy k toleranci ve společnosti či genderové otázky.
„Příkladem posledně jmenovaného přístupu jsou malby Caroline Walker, které zachycují rozmanité sociální, kulturní a ekonomické zkušenosti současných žen, ale také tvorba Jessie Makinson, která na patriarchální minulost nahlíží ženskou perspektivou. Příkladem jiného přístupu jsou malby Toma Anholta, který zachycuje moderní život pomocí vizuálních efektů i květnaté alegorie. Také David Brian Smith maluje krajiny, které ovšem spíše vyšívá, než by je pokrýval tahy štětce… “, doplnila kurátorka a dodala, že malby Justina Mortimera se pohybují na pomezí figurace a abstrakce a vybízejí k zamyšlení nad vztahem mezi krásou a hrůzou.
Výstava: New Positions in British Painting v Telegraph Gallery, Olomouc, potrvá do 23. listopadu 2023
-red-
Foto: Telegraph Gallery a archiv
Diskuze k tomuto článku