• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Úterý, 18 listopadu, 2025
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
Stoicismus a jeho rostoucí obliba v dnešním světě…

Stoicismus a jeho rostoucí obliba v dnešním světě…

Autor: Radan Wagner
Před 4 týdny
v rubrice Téma
Doba čtení: 3 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Narůstající či již stálá obliba stoicismu je evidentní; proč tomu tak je? Připomeňme si nastalý obecnější pohyb společnosti, ale také individuální hledání pevnějších hodnot… a rovněž stále živější zájem o „nenáboženskou spiritualitu“. Stoicismus je v rámci různých filozoficko-duchovních hnutí fenoménem přeci jen realističtějším a snad i hmatatelnějším svým vztahem k běžným událostem. Knihy o tomto původně antickém filozofickém (žitém) souboru zásad stále vycházejí a jsou čteny. K novějším příspěvkům k této tematice patří například publikace Snídaně se Senecou od Daniela Fidelera.

„Návod na život“ pod/vědomě hledá snad každý přemýšlivý jedinec, přitom okolní – vnější svět nenabízí jednotný a zřejmý inspirativní směr. Převažují názory, že křesťanství zaspalo svou dobu, navíc jeho nauka odsouvá lidskou radost až kamsi do posmrtného nebe.

REKLAMA

Stoicismus je nám blízký: hlásá světoobčanství, lásku k bližnímu bez rozdílu (vyznání), zásadní je zde ctnost, rozumnost, mírnost v sebeovládání, ovšem i statečnost či spravedlnost. Aktuálním rysem je rovněž žití ve shodě s přírodou (přirozeností), jejíž jsme nedělitelnou součástí, silnější vnímání s vesmírnými zákony, náklonnost k panteistické jednotě světa. Stoická nauka je tudíž sloučením senzualismu (kynického) s aristotelskou elementární logikou. Stoicismus není však bez rozporů – v závislosti na jeho představitelích – hlasatelích se mění ve svých odstíněních. Každopádně etika vždy hrála hlavní roli. Podstatu tohoto učení lze přirovnat podle Zénona takto: filozofie je ovocný sad, logika jej ohrazuje, fyzika jsou stromy v něm a etika je ovoce.

Na rozdíl od křesťanství pojednává stoicismus o jisté blaženosti v bytí a konání podle vlastního rozhodnutí, tedy o individualismu a toleranci na tomto světě.

Čtěte také

S Kamilou Němečkovou o vědomí a nové spiritualitě

S Kamilou Němečkovou o vědomí a nové spiritualitě

Před 1 rokem

Dnešní „moderní renesance“ stoicismu má také kořeny v předkřesťanské epoše, v antice, helénismu a římské době – která z tohoto pohledu končí vládou Marca Aurelia (161 – 180) / nejznámější je jeho kniha Hovory k sobě. Jeho smrtí se uzavírá řada dobrých císařů, po něm vládl jeho ukrutný syn a dále pak císařové provolání lidem či spíše vojskem.

Jeden obdivuhodný císař však přeci jen ještě měl do dějin vstoupit… Julián zvaný jeho odpůrci Apostata čili Odpadlík byl poslední pohanský císař Říma, který se pokusil během své krátké vlády (360 – 363) odvrátit „katastrofální příliv křesťanství“, které nakonec s jeho smrtí zvítězilo. Když ještě před tím v roce 313 vydal Konstantin milánský edikt, v němž legalizoval křesťanství. Julián se však prohlásil opět za pohana, byl svéhlavý, výkonný, pilný a čestný… a byl stále větším odpadlíkem. Vyznával helénistickou filozofii mudrců, zasvěcen byl do eleusinských mystérií dávného kultu bohyně Démétry, věřil ve znovuzrození rozumu. (A tak se z Juliana stal strašák, terč útoků a mnoha pozdějších křesťanských autorů). Byl to však císař nejen ctnostný, ale i literárně plodný – jeho hlavní dílo se nazývá „proti Galilejským“. Zastánce proto nalezl až v době mnohem pozdější – počínaje osvícenstvím. Julián záměrně mluví o křesťanech jako o „Galilejských“ a o Ježíšovi jako „Nazaretském“, aby jejich původ působil ještě provinčněji a sám se stavěl proti jakémukoliv násilí a ctil toleranci. (Z knihy Protivous / Z mého života, Julián Apostata, Řehoř Naziánský)

„Po celá staletí byl Julián pro své příznivce ztraceným vůdcem, tedy postavou, která je pro nás nesmírně svůdná. Co kdyby býval vládl dalších třicet let, postupně odsouval křesťanství na okraj zájmu a zároveň nejdřív jemně a později za použití síly upevňoval řecký a římský polyteimsus? A co kdyby po celá staletí tuto taktiku přijímali za svou i jeho následovníci? Co by se asi stalo? Možná by nebylo třeba žádné renesance, neboť řecko-římský způsob života by zůstal nedotčen a nikdo by nezničil velkolepé knihovny učenců. Možná by nebylo třeba žádného osvícenství, protože se by se ve značné míře uskutečnilo už předtím… v době, kdy konečně nastal věk rozumu, jsme v něm mohli žít už celých čtrnáct století… snad i bez náboženských válek“ uvažuje skvělý Julian Barnes ve své knize Elizabeth Finchová – a dodává: „Jenže stejně jako křesťanské nebe je i taková alternativní historie pouhým výplodem fantazie… ale všechno mohlo skončit úplně jinak“ Evropský helénismus mohl dát – z toho co zbylo – plody až mnohem později. (Většina Helénů navíc věřila, že „pokud život poskytuje nějakou radost, děje se to během našeho krátkého sublunárního putování, nikoli po smrti v nějakém absurdním disneyfikovaném nebi“).

Jenže Juliánův příběh začali nakonec psát křesťané, pohanští mnohočetní a rozmanití bohové museli nakonec ustoupit a poslouchat, že „Jednoho Boha budeš ctí, že všichni jsme podřízeni Boží vůli a Jeho moci, že zdejší život je jen přípravou…“. Ještě dříve než osvícenci 18. století, upřel chápavou pozornost k Juliánovu odkazu sám Lorenzo Medicejský, když o císaři napsal dokonce hru, kde namísto středověkého monstra představuje renesančního hrdinu, jeho však čeká tragický konec. A v 16. století v eseji s názvem „O svobodě svědomí“ napsal Michel de Montaigne chápavý text. Sám se považoval nejen za tolerantního deistu, ale i za stoika, ale musel se hlásit ke katolicismu. (Michel de Montaigne: „Duše, kterou obývá filosofie, má svým zdravím činit zdravým i tělo. Má dokonce i navenek zářit klidem a blahým pocitem: má přetvořit k svému obrazu i vnější držení, a vyzbrojit je tudíž půvabnou hrdostí, činným a jarým postojem i spokojeným a vlídným chováním. Nic není tak rozkolného a zároveň tak družného jako člověk: to první z neřesti, to druhé z přirozenosti.“ Píše se v krásné knize Eseje, kterou vydalo |Arbor Vitae.

Radan Wagner

foto: autor

Tagy: Kamila Němečkovánenáboženská spiritualitastoicismus

Relevantní články

S Kamilou Němečkovou o vědomí a nové spiritualitě
Rozhovory

S Kamilou Němečkovou o vědomí a nové spiritualitě

Před 1 rokem

Z různých stran nyní zaznamenáváme jasnější reflexe proměňující se doby. Více a naléhavěji se o ní hovoří jako o zlomové...

Diskuze k tomuto článku

Nejčtenější ...

  • Umělá inteligence píše různé vzkazy pro cestující…

    Umělá inteligence píše různé vzkazy pro cestující…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Výstava 12/15 Přece… legendární seskupení / GASK

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • MALSTRÖM – Ivan Pinkava & Ján Zelinka / Louny…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • S Thomasem Schlesserem o bestselleru Moniny oči

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • C. G. Jung a Wolfgang Pauli: Příroda, duše a vesmír…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0

Sledujte nás

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

Vítejte zpět!

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se
  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa

© 2019 ArtRevue

NOVINKA

Spustili jsme e-shop knih o výtvarném umění

Přejděte na e-shop