Ve vídeňské Albertině vystavuje uznávaný britský sochař narozený v Liverpoolu (1949). Dnes žije a pracuje v Německu – Berlíně či Wuppertalu, kde si otevřel vlastní slévárnu s řadou zaměstnanců. “Sochař většinou udělá model a nechá si ho někde odlít. Já chtěl být u toho procesu, zasahovat do něj a ovlivňovat ho krok za krokem, protože pracuji v dialogu s materiálem, což je pro mě hodně důležité,” prohlásil v Praze umělec u příležitosti své výstavy v Galerii Jiří Švestka (2006). Od roku 1992 je Tony Cragg zastoupen rovněž ve sbírkách Národní galerie Praha.
V Albertině v těchto dnech představuje výběr svých soch a kreseb, které přibližují umělcův vývoj – od figurativních k abstrahovaným formám. Pozoruhodná je i jeho volba často nekonvenčních materiálů jako je sklolaminát a kevlar, ale k vidění je i tradiční dřevo, kámen nebo nerezová ocel. Od roku 1990 začal Cragg věnovat zvýšenou pozornost také kresbám, které jsou něčím více než jen přípravnými náčrty. Zde umělec rád pracuje v širších sériích, ve kterých se důkladně zabývá různými motivy.
„Chtěl jsem být původně malířem, ale na škole jsem si zkusil také sochu, a zjistil jsem, že je to obor, který se stane mým osudem… Hodně mě ovlivnilo, že jsem Brit a že jsem vyrostl v Británii. Společnost byla v mém mládí rozkastovaná. Já patřil k nižší střední třídě, což bylo skoro nejhorší. Ani chudý, ani bohatý… O moderním umění jsme toho moc nevěděli. Jeden z kritiků mi na škole řekl, že dělám něco jako arte povera. Vůbec jsem nevěděl o čem mluví. Běžel jsem do knihovny, abych zjistit, co to je za směr,” vzpomínal v Praze Tony Cragg – dnes světově proslulý umělec. Tehdy se také přiznal k práci s oblíbeným bronzem. “Nejdřív jsem se ho bál. Byl to materiál Henryho Moora. Klasika. Ale zjistil jsem, že je to prostě nejideálnější surovina pro plastiky, lepší než dřevo nebo kámen.”
V Berlíně Tony Cragg dlouhá léta vyučoval sochařství: “Umění se vlastně nedá učit ani naučit, ale škola sama je úžasně prostředí. Existuje vlastní svět ve škole a mimo školu. Je pro mě podnětné slyšet, co si myslí mladí lidé. Jako student jsem byl hodně agresivní v názorech. Chtěl jsem se stále vymezovat vůči všemu.” Zajímavé video s Tony Craggem naleznete ZDE.
Ve Vídni jsou nyní představeny nejrůznější vývojové ukázky: od menších plastik po monumentální sochy s výškou okolo třech metrů. Samozřejmostí je pestrý kurátorský výběr zaměřený také na barevnost jeho děl, a to od čirého skla přes přírodně zrezivělé barvy až po žluté či fialové objekty.
Výstava Tony Cragg – Socha: Tělo a duše je k vidění v Muzeu ALBERTINA ve Vídni do 6. listopadu 2022.
Diskuze k tomuto článku