V holandském Den Haagu probíhá působivá přehlídka Max Beckmanna – německého rodáka a „sofistikovaného světáka“. Tento malíř zaujímá v západoevropských dějinách umění jedinečné místo. Jeho expresivní malby a zaměření na „vnitřní události“ naznačují, že za mnohé vděčí německému expresionismu. Kunstmuseum Den Haag nakupovalo od tohoto světově proslulého umělce jeho tvorbu od 20. let minulého století, průběžně svou sbírku doplňovalo – teprve po jeho smrti, v roce 1956, se v Haagu konala velká retrospektiva jeho díla. Nyní se, na základě dále rozšířené či aktualizované kolekce, opět této jedinečné – a stále aktuální – tvorbě pořadatelé věnují v retrospektivní přehlídce.
Ostré úhly, znepokojivé perspektivy, omezující rámování. Umělec Max Beckmann používal ve svých obrazech nejrůznější techniky k manipulaci s prostorem. Malovaný povrch byl jeho doménou. Malba umožnila Beckmannovi ovládat realitu, o které věřil, že má jak fyzický, tak duchovní rozměr. Jeho jedinečné zobrazení prostoru z něj udělalo jednoho z nejpozoruhodnějších a nejosobitějších umělců dvacátého století. V Universum Max Beckmann Kunstmuseum Den Haag poprvé zkoumá jeho dílo na základě jeho zobrazení prostoru.
Universum Max Beckmann
Max Beckmann (1884-1950) naplnil své obrazy obrazy a významy, které není snadné rozluštit. Používal jedinečný vizuální jazyk, který rozvíjel s využitím mnoha pramenů (literatury, náboženství, mytologie) i vlastních pozorování. Jeho obrazy jsou nabité, intelektuální, duchovní. Německý rodák Beckmann byl zároveň sofistikovaným “světákem”, který do své tvorby zakomponoval i moderní vlivy. Ponořil se do současných forem zábavy: magické světy divadla, cirkusu a kina pro něj byly důležitou inspirací. Technologický vývoj ve filmu doslova nabídl nové perspektivy. Beckmann tento vývoj pozorně sledoval, což se odráží ve způsobu, jakým se sám začal dívat na svět. Ukázky z několika vlivných inscenací té doby budou uvedeny v Universum Max Beckmann.
Obrazy Maxe Beckmanna se uplatňují v tradičních žánrech: portréty, zátiší, krajiny (včetně mořských a městských scenérií) a mytologické a historické scény. Novátorský a moderní aspekt jeho tvorby tedy nespočívá ve volbě tématu, ale v tom, jak s ním zachází. Vyrovnával se se světem kolem sebe tím, že zaváděl a přeskupoval prvky reality. Způsob, jakým zobrazoval – nebo vlastně manipuloval – s prostorem je jedinečný. Od jeho raných monumentálních, tradičních kompozic až po ostré rámování, hranatou a znepokojivou perspektivu, asambláže, ořezy a neobvyklé formáty. Některé z jeho obrazů jsou horečnaté obrazy, představující nesčetné předměty a postavy, často v ostře vymezených, klaustrofobických prostorách. Perspektivy, které nelze vnímat izolovaně od umělcova života a které rezonují s turbulencemi v Evropě během dvou světových válek a mezi nimi. Jsou snad Beckmannovy obrazy reakcí na obrat ve společnosti? Byl to jeho způsob, jak zpracovat své vlastní zážitky z války a později, když utíkal z Německa?
Max Beckmann a Kunstmuseum Den Haag
Max Beckmann zaujímá v západoevropských dějinách umění jedinečné místo. Jeho expresivní malby a zaměření na vnitřní věci naznačují, že za mnohé vděčí německému expresionismu. Jeho vize malby, která podle jeho způsobu myšlení mohla být pouze figurativní, také naznačuje spřízněnost s novými realistickými tendencemi, které se objevily po první světové válce, Retour a l’ordre. Tyto pohyby jsou tradičně základními prvky sbírky Kunstmuseum Den Haag. V letech 1921 až 1926 získalo muzeum pět litografií Maxe Beckmanna z let 1921-1923, kdy bylo jeho dílo poprvé zakoupeno v Nizozemsku. Teprve po jeho smrti, v roce 1956, se v Haagu konala velká retrospektiva jeho díla. Muzeum zakoupilo do sbírky svůj první Beckmannův obraz, Malá kavárna, otáčivé dveře (1944), téhož roku. V roce 2021 zakoupila druhý obraz: koupající se se zelenou koupalištěm a námořníci v červených kalhotách, namalován v roce 1934 po návštěvě holandského pobřeží.
Universum Max Beckmann představuje průřez tvorbou jedinečného malíře. Ukážuje svět očima Maxe Beckmanna, který svým jedinečným – osobitým vizuálním jazykem a svérázným zacházením s prostorem dal smysl chaosu moderního světa kolem sebe.
Výstava: Universum Max Beckmann, KunstMuseum den Haag, do 20. května 2024
foto: Kunstmuseum den Haag
-red-
Diskuze k tomuto článku