• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Pátek, 9 května, 2025
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcíNovinka
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
  • Kalendář akcíNovinka
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
Wolfram Ullrich: výstava v Galerii Závodný / Mikulov

Wolfram Ullrich: výstava v Galerii Závodný / Mikulov

Autor: - red -
Před 2 roky
v rubrice Výstavy
Doba čtení: 2 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Výstava Wolframa Ullricha v Galerii Závodný v Mikulově sleduje tvorbu tohoto renomovaného německého umělce ve vazbách a souvislostech, kterých se on sám záměrně a zcela programově dotýká. K jeho zásadním tématům patří forma obrazu, jeho dynamika, materialita a barevné spektrum. Expozice je koncipována tak, že je možné vnímat genezi Ullrichovy tvorby v delší časové ose a pozorovat jeho způsob vyjádření skrze různá média – kresbu, malbu, reliéf, volně stojící objekt.

Ikonické „obrazo-objekty“ Wolframa Ullricha jsou vyrobeny z lakovaného hliníku nebo oceli – k níž posléze tíhne nejvíce. Pod přísnými úhly se zvedají ze zdi a svébytně vyhřezávají do prostoru. Kompozicím dominují ostré úhly a jasně definované tvary. Pro tvorbu Wolframa Ullricha je příznačná čistá forma a čistá barva. Neopomenutelný vliv měli na umělce: Piet Mondrian, stejně jako američtí minimalisté (Frank Stella) a konkrétní umění.

Autorovo uvažování má několik sjednocujících charakteristik: výhradně užívá elementární geometrické tvarosloví, které je typické zejména pro tvorbu konstruktivistů, pracuje s jednoduchými formami, založenými především na úvahách projektivní geometrie a perspektivy. Mezi zavedené postupy tak patří např. přímý řez rovinou obrazu či ohyb povrchu reliéfu, který dílo člení do několika výškových úrovní. Vymezuje vztah plochy obrazu, případně objektu, vůči okolnímu prostoru nebo stěně, na které je zavěšen /zřetelné např. v cyklu Okna/. Často svá díla skládá z několika nezávislých segmentů.

REKLAMA

Metody jeho výkumů nejsou ale založeny na přísných matematických metodách a postupech, podléhají subjektivnímu vizuálnímu hodnocení autora.

Od konce osmdesátých let tak Ullrichovy práce stojí na hranici mezi sochou a malbou. Jsou jakousi syntézou tradice a inovace. Sdílením jasnosti a přísnosti formálního jazyka, který se striktně vyhýbá jakémukoli ornamentu, podává Ullrichova tvorba svědectví o vitalitě, nadčasovosti a komplexitě konstruktivistického umění.

Je zajímavé vnímat souvztažnosti mezi prvotními kresbami a uskutečněným reliéfem. Rozmývané tušové kresby působí velmi senzitivně, křehce, jsou v nich patrné nedokonalosti způsobené tahem štětce či ukápnutím barvy. Následný reliéf je ale proveden velmi precizně, změnu barevné tonality můžeme sledovat pouze ve stínování bočních stěn, které vynáší obrazovou plochu vzhůru, do odstupové vzdálenosti od stěny.

Čtěte také

Žádný článek není k dispozici

Divák podprahově vnímá nevšední perspektivu realizovaných prací. Může nabýt pocit, že sledovaná díla mění podobu – zvětšují se či zmenšují, padají nebo se přesouvají konkrétním směrem. I přesto, že všechny artefakty jsou svým způsobem velmi minimalistické, monochromní a nenabízejí možnost skutečného kinetického pohybu, vyvolávají škálu prožitků a emocí.

Z výstavy v Galerii Závodný

Právě těsná interakce vystavovaných prací s diváky a odezva v jejich emoční a senzuální oblasti vysvětluje zájem institucí, privátních subjektů i aukčních síní o díla Wolframa Ullricha.

V letech 1980 – 86 studoval Wolfram Ullrich na Státní akademii umění a designu v německém Stuttgartu. Souběžně absolvoval mezi lety 1981 – 85 studium Dějin umění na stuttgartské univerzitě. Realizoval několik stáží /např. ve Wurttembergu, 1990, New Yorku, 1992/ a získal profesní ocenění např. Cenu nadace Helmuta Krafta, cenu Andé Evarda, kterou uděluje Nadace Messmer, 2010. Kromě evropských zemí vystavuje pravidelně i na jiných kontinentech /např. v Sao Paulu, Brazílie, 2013, 2017, 2020, 2023, v Clevelandu, Ohio, USA, 2011, Miami, USA, 2014…/.

Autor trvale žije v německém Stuttgartu.

Výstava: Wolfram Ullrich, Galerie Závodný Mikulov, do 29. 9. 2023

-red-

foto: archiv a Roman Šafránek

Tagy: minimalismus

Relevantní články

Žádný článek není k dispozici

Diskuze k tomuto článku

Nejčtenější ...

  • Fotografka Marie Tomanová: New York New York

    Fotografka Marie Tomanová: New York New York

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Galerie hl. m. Prahy: Tohle potřebujeme říct nahlas…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Dokument o fotografce Marii Tomanové míří do kin…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Vychází kniha: Jiří David – Vizuály / No Exit

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Kresby Leonarda da Vinci a Albrechta Dürera / Vídeň

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0

Sledujte nás

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

Vítejte zpět!

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se
  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa

© 2019 ArtRevue

NOVINKA

Spustili jsme e-shop knih o výtvarném umění

Přejděte na e-shop