Michelangelova vzácná kresba, která byla objevena v roce 2019, bude tento měsíc prodána. Aukční britská síň Christie´s předpokládá, že by mohla vynést 30 milionů eur, respektive 33 milionů dolarů. Jedná se o artefakt italského renesančního umělce ze soukromého majetku, který se objevil na trhu již v roce 1907 v Paříži a byl tehdy prodán coby dílo pocházející “jen” z Michelangelova okruhu. Časem kresba zapadla, nevědělo se o jejím dalším osudu, ale v roce 2019 se vymořila a byla po novém zkoumání pracovníky Christie´s označena tentokrát za vlastní Michelangelovu práci.
V roce 2019 přišel tento zvrat díky Furio Rinaldimu, tehdejšímu odborníkovi v Christie´s z oddělení kresby starých mistrů. Tuto hypotézu rovněž potvrdil Paul Joannides – profesor dějin umění z University Cambridge a autor kompletního Michelangelova soupisu díla a jeho školy. Kresba, prodávaná v roce 1907 v Hôtelu Drouot v Paříži jako dílo Michelangelovy školy, unikla tehdy pozornosti všech vědců až do nedávného znovuobjevení.
Kresba tří postav je nyní považována za jedno z ranných Michelangelových děl z konce 15. století a byla vyhotovena podle zakladatele renesančního malířství – Masaccia a jeho fresky nazývané Křest novofytů (Novokřtěnci) dokončené roku 1427. (Jedná se o výjev z rozsáhlé nástěnné výzdoby, z které je nejznámější Vyhnání z ráje).
Kresba mladého Michelangela je pravděpodobně nejstarší dochovanou umělcovou „nahou studií.“ Ústřední postava kompozice připomíná třesoucího se muže zobrazeného ve Křtu novofytů, jedné ze slavných fresek z kostela Santa Maria del Carmine ve Florencii (1424 – 1428), která pochází od italského renesančního mistra Masaccia (1401-1428). Freska zachycuje skutky apoštolů – konkrétně okamžik v životě svatého Petra – křest nových křesťanů (novofytů). V době vzniku malby byl stále dominantní a snad jediný gotický styl. Vzhled prvních realistických obrazů na stěnách chrámu způsobil bouři rozhořčení mezi křesťany – postavy lidí na této fresce byly považovány za příliš tělesné.
Ale v průběhu času byla tato freska uznána jako vynikající a působivé umělecké dílo. Ze všech postav zobrazených na fresce právě třesoucí se postava nahého mladíka se zkříženýma rukama a čekajícího až na ně přijde řada, působí nejvíce novátorsky – tedy realisticky a věrohodně…
„Dílo ukazuje Michelangela, jak se inspiroval svým předchůdcem Masacciem a zároveň jak směřoval k vlastnímu revolučnímu pojetí lidského těla. Dokládá důležitou etapu nového nahlížení (osobního stylu), které se později ukázalo v jeho sochařské tvorbě – například na slavné postavě Davida ve Florencii či malířské práci vrcholící ve vatikánské Sixtinské kapli,“ dodává Alsteens. (Je známo několik dalších studií Michelangela podle Masaccia, včetně kresby ve Staatliche Graphische Sammlung v Mnichově a jedné v Albertině ve Vídni, stejně jako kresby podle fresky Giotta, které se nyní nacházejí v Louvru).
Kresba byla označena za francouzský národní poklad, což zabránilo vývozu tohoto vzácného díla. Nedávno však francouzská vláda toto označení zrušila – a tak může být nabídnuta ke koupi kdekoliv v zahraničí. Dílo bude vystaveno v Hongkongu a New Yorku předtím, než bude 18. května draženo v Paříži.
Prodej této velké a zachovalé kresby zaujímá své místo mezi řadou dalších významných děl na papíře nabízených v aukci Christie’s, včetně Rafaelovy Hlavy múzy, prodané v Londýně za více než 29 milionů liber (38 milionů dolarů) v prosinci 2009; podobný osud měla Nádherná Hlava medvěda od Leonarda da Vinciho, která v roce 2021 dosáhla téměř 9 milionů liber (11,8 milionu dolarů). Do této kategorie spadá rovněž vzácná studie Nahého muže od Michelangela, která se prodala v Londýně 4. července 2000 za více než 8 milionů liber (12 milionů dolarů), čímž stanovila světový aukční rekord pro dílo tohoto geniálního umělce.
-red-
foto: Christie´s a archiv
Diskuze k tomuto článku