Společná výstava českých umělců napříč styly a generacemi přináší jednotící téma: umění zobrazené v uměleckých dílech, respektive citace známých či smyšlených projevů ve vlastním novém obraze, grafice či fotografii. S tímto principem „výpůjček“ se zde představí řada osobností i méně frekventovaných autorů. V expozici naleznete tvorbu Emila Filly, Bohumila Kubišty, Václava Špály nebo Michaela Rittsteina, Jiřího Plieštika, Michala Cihláře a mnoha dalších. Kurátorem pozoruhodné výstavy Obrazy v obrazech / Tradiční princip v éře technických reprodukcí je Marcel Fišer:
Mezi malířskými zobrazeními zaujímají zvláštní pozici obrazy s náměty uměleckých děl. Ta na rozdíl od běžných předmětů představují otevřené pole významů a interpretací, jež se přenášejí i do nového obrazu, který zase zpětně ovlivňuje čtení obrazů vložených, takže mezi nimi vzniká síť vzájemných vztahů.
Princip „obrazu v obraze“ se objevuje už ve středověku a jeho význam stoupá během renesance, kdy se malířství etablovalo jako autonomní disciplína, jež si určovala vlastní předmět zájmu už mimo náboženskou sféru. S tím souvisely i další souběžné fenomény, kdy se z cechovního řemeslníka vyvinul nezávislý umělec, dominantním malířským médiem se stal závěsný obraz a zároveň se vynořil nový typ objednavatelů, kteří si tyto obrazy pořizovali.
Malba, která se emancipovala ze své podřízené role, začala být pojímána jako intelektuální aktivita schopná uspokojovat požadavky vzdělaných objednavatelů. Jako taková se tedy nemohla vyhnout reflexi sebe sama – například tématům spojeným se vznikem obrazu (autoportrét, ateliér umělce), s jeho „druhým životem“ (sbírky a galerie, obraz v dobovém interiéru) nebo se zkoumáním hranic iluzivního zobrazení (trompe l’oeil). Díky výše zmíněným procesům „sebeuvědomování obrazu jako média“ se tehdy zrodilo umění v podobě, jak ho známe dnes.
Do dnešní doby přežil i princip Obrazy v obrazech Tradiční princip v éře technických reprodukcí Galerie výtvarného umění v Chebu, jež zajímavým způsobem odráží proměny výtvarné kultury. Tou nejzásadnější byl nástup technického obrazu, tedy fotografie, fotoreprodukce a posléze také digitálních médií. Technický obraz sice malbu nenahradil, ovšem podařilo se mu zcela ovládnout naše vizuální pole. Právě zkoumání principu „obrazu v obraze“ nám může ukázat, zda a jakým způsobem současní umělci dokáží spojovat tradici svého oboru s požadavkem na adekvátní uchopení své doby soudobými prostředky, tedy kontinuitu s aktualitou.
Na výstavě jsou svými díly zastoupeni tito umělci a umělkyně: Marie Blabolilová, Oldřich Blažíček, Michal Cihlář, Emil Filla, Lukáš Jasanský – Martin Polák, Bohumil Kubišta, Marian Palla, Michal Pěchouček, Jiří Plieštik, Václav Podestát, Michael Rittstein, Tomáš Smetana, Jan Svoboda, Václav Špála, Jiří Štourač, unconductive trash, Petr Veselý
Výstava Obrazy v obrazech – Tradiční princip v éře technických reprodukcí v Galerii výtvarného umění v Chebu potrvá do 26. 3. 2023, katalog v pdf ZDE. 1. února proběhne komentovaná prohlídka druhé části výstavy spojená s křtem katalogu.
foto: GVU Cheb a archiv (na titulu: výřez z obrazu Michaela Rittsteina)
Diskuze k tomuto článku