Společná výstava českých umělců napříč styly a generacemi přináší jednotící téma: umění zobrazené v uměleckých dílech, respektive citace známých či smyšlených projevů ve vlastním novém obraze, grafice či fotografii. S tímto principem „výpůjček“ se zde představí řada osobností i méně frekventovaných autorů. V expozici naleznete tvorbu Emila Filly, Bohumila Kubišty, Václava Špály nebo Michaela Rittsteina, Jiřího Plieštika, Michala Cihláře a mnoha dalších. Kurátorem pozoruhodné výstavy Obrazy v obrazech / Tradiční princip v éře technických reprodukcí je Marcel Fišer:

Mezi malířskými zobrazeními zaujímají zvláštní pozici obrazy s náměty uměleckých děl. Ta na rozdíl od běžných předmětů představují otevřené pole významů a interpretací, jež se přenášejí i do nového obrazu, který zase zpětně ovlivňuje čtení obrazů vložených, takže mezi nimi vzniká síť vzájemných vztahů.
Princip „obrazu v obraze“ se objevuje už ve středověku a jeho význam stoupá během renesance, kdy se malířství etablovalo jako autonomní disciplína, jež si určovala vlastní předmět zájmu už mimo náboženskou sféru. S tím souvisely i další souběžné fenomény, kdy se z cechovního řemeslníka vyvinul nezávislý umělec, dominantním malířským médiem se stal závěsný obraz a zároveň se vynořil nový typ objednavatelů, kteří si tyto obrazy pořizovali.

na lepence, 158 × 54,5 cm, MG Brno, foto©MG Brno [s kresbou podle
Rembrandtovy Vlastní podobizny, 1668–1669]
Malba, která se emancipovala ze své podřízené role, začala být pojímána jako intelektuální aktivita schopná uspokojovat požadavky vzdělaných objednavatelů. Jako taková se tedy nemohla vyhnout reflexi sebe sama – například tématům spojeným se vznikem obrazu (autoportrét, ateliér umělce), s jeho „druhým životem“ (sbírky a galerie, obraz v dobovém interiéru) nebo se zkoumáním hranic iluzivního zobrazení (trompe l’oeil). Díky výše zmíněným procesům „sebeuvědomování obrazu jako média“ se tehdy zrodilo umění v podobě, jak ho známe dnes.

Do dnešní doby přežil i princip Obrazy v obrazech Tradiční princip v éře technických reprodukcí Galerie výtvarného umění v Chebu, jež zajímavým způsobem odráží proměny výtvarné kultury. Tou nejzásadnější byl nástup technického obrazu, tedy fotografie, fotoreprodukce a posléze také digitálních médií. Technický obraz sice malbu nenahradil, ovšem podařilo se mu zcela ovládnout naše vizuální pole. Právě zkoumání principu „obrazu v obraze“ nám může ukázat, zda a jakým způsobem současní umělci dokáží spojovat tradici svého oboru s požadavkem na adekvátní uchopení své doby soudobými prostředky, tedy kontinuitu s aktualitou.

Na výstavě jsou svými díly zastoupeni tito umělci a umělkyně: Marie Blabolilová, Oldřich Blažíček, Michal Cihlář, Emil Filla, Lukáš Jasanský – Martin Polák, Bohumil Kubišta, Marian Palla, Michal Pěchouček, Jiří Plieštik, Václav Podestát, Michael Rittstein, Tomáš Smetana, Jan Svoboda, Václav Špála, Jiří Štourač, unconductive trash, Petr Veselý
Výstava Obrazy v obrazech – Tradiční princip v éře technických reprodukcí v Galerii výtvarného umění v Chebu potrvá do 26. 3. 2023, katalog v pdf ZDE. 1. února proběhne komentovaná prohlídka druhé části výstavy spojená s křtem katalogu.
foto: GVU Cheb a archiv (na titulu: výřez z obrazu Michaela Rittsteina)
Diskuze k tomuto článku