Modigliani, charismatický italský Žid, se usadil v Paříži roku 1906 a stal se elegantním a málomluvným tulákem. S nedočkavostí pociťoval, jak kdesi v hloubi pomalu přichází plamen jeho ducha a štětce. Vernisáž jeho jediné sólové výstavy v prosinci 1917 skončila skandálem. Policie zasáhla, aby ochránila veřejnost před „pobuřujícími“ akty. Vysvětlení policisty znělo: „Ty nahotiny mají chlupy!“ Modigliani zemřel v 35 letech a stačil namalovat přes 300 obrazů. Dnes jsou uznávány pro svou jemnost, někdy záhadnost a noblesu. Současná německá výstava nabízí jeho tvorbu, ke které připomíná novou věcnost, opomíjené souvislosti či aktuální ženské téma.
Slovo pořadatele výstavy: Mandlové nevidomé oči jsou nezaměnitelným rysem Modiglianiho stylu. Jeho portréty a akty se díky své stoické noblese staly ikonami moderního umění. Stejně jako Frida Kahlo a Pablo Picasso, i Amedeo Modigliani vyvolával prostesty, skandály i obdiv… jeho předčasná smrt nakonec přispěla ke vzniku legendy. Právě probíhající výstava Modigliani: Modern pohledy je první přehlídkou jeho děl v Německu po patnácti letech. Expozice v postupimském muzeu nedaleko Berlína nabízí revidovaný pohled na Modiglianiho v nových souvislostech.
“Poslední Modiglianiho retrospektiva v Německu se konala v roce 2009 v Bundeskunsthalle v Bonnu. Výstavy, ať už v Madridu, Londýně, Helsinkách nebo New Yorku, se zaměřovaly na Modiglianiho pařížské prostředí a jeho přátelství se spisovateli a sběrateli. Přesto dosud neexistovala výstava, která by si v kontextu mezinárodního modernismu kladla otázku, v čem spočívala konkrétní provokativnost Modiglianiho děl. Výstava poprvé rozšiřuje kontext Modiglianiho umění mimo jeho pařížské prostředí a ukazuje odkazy na Paula Modersohn-Beckera, Egona Schieleho, Gustava Klimta, Wilhelma Lehmbrucka či Ernsta Ludwiga Kirchnera,” zdůrazňují pořadatelé.
Vývoj moderního umění byl dlouho popisován jako cesta k abstrakci. Naproti tomu množství uměleckých skupin, jejich manifestů, ale i výstav na počátku 20. století svědčí o tom, že současníci vnímali různě své pozice a cesty. Po celé Evropě existovali umělci, kteří pokračovali v práci na figuraci souběžně s inovacemi, které přinesl kubismus a expresionismus. Jejich intenzivní zaujetí portrétem a aktem bylo stejně provokativní jako zjevné rozkládání formy.
Teprve s traumaty první světové války se v evropském malířství 20. let 20. století objevil kult – Zeitgeist, později nazývaný Nová věcnost, kterou utvářely také ženy – spisovatelky, módní návrhářky a malířky. S krátkými účesy a mužským oblečením některé z nich v módě předběhly svou dobu, ve které prosazovaly i výraznější emancipaci. Ženy představovaly pro Modiglianiho zásadní fenomén. Jako dítě byl povzbuzován svou matkou a tetou, které vyučovaly jazyky a byly gramotné; před první světovou válkou ai po ní vyhledával blízkost intelektuálně a hudebně vzdělaných žen, které objevovaly nové možnosti pařížského uměleckého života. Modigliani přenesl reflexe těchto vztahů do svých obrazů a vylíčil obě pohlaví pařížské avantgardy jako kosmopolitní umělecké přátele překračující běžné hranice. Stoická ušlechtilost jeho portrétů tedy předjímala novou věcnost. Modigliani předkládal nový obraz muže bez výrazových tendencí, na druhé straně vykreslil emancipovanou ženu bez chladného odstupu nové věcnosti nebo analytického pohledu poválečné společnosti. Jeho portréty žen a aktů ukazovaly sebevědomou samozřejmostí moderní femme moderne.
Výstava Modigliani: Moderní pohledy sdružuje padesát šest Modiglianiho portrétů a aktů v dialogu s třiatřiceti obrazy, kresbami a sochami umělců, jako jsou Gustav Klimt, Jeanne Mammen, Pablo Picasso, Natalia Gončarová, Egon Schiele a Paula Modersohn-Becker. Mezi mezinárodní věřitele patří Albertina ve Vídni, Centre Pompidou v Paříži, Musée de l’Orangerie v Paříži, Nahmad Collection, Phillips Collection ve Washingtonu, DC, Pinacoteca Agnelli v Turíně, Tate v Londýně, Courtauld Institute of Art v Londýně a Metropolitan Museum of Art v New Yorku.
Výstava Muzea Barberini v Postupimi a Staatsgalerie Stuttgart pod záštitou Velvyslanectví Italské republiky v Německu.
Výstava: Amedeo Modogliani – Moderní pohled, Museum Barberini, Postupim, do 18. srpna 2024
foto: Museum Poctdam (na titulu: Amedeo Modigliani: Ležící akt ženy s propletenýma rukama, 1917)
Diskuze k tomuto článku