Na výstavě Animálie jsme svědky generačního dialogu dvou výrazných osobností současné české výtvarné scény – grafika Michala Cihláře a sochařky Terezy Eisnerové. Jak název napovídá, koncepce výstavy je postavena na výběru prací na motivy z výše zvířat, což je pro oba umělce téma, které je provází kontinuálně po celou dobu jejich tvůrčí kariéry a k němuž se stále znovu a opakovaně v průběhu několika desetiletí vrací.

Oba autoři nacházejí ve fyziognomii živočichů nejrůznějších čeledí a řádů nevyčerpatelnou studnici tvarů, barev, kompozic, textur, pohybů a významů, z nichž čerpají inspiraci pro díla, která někdy hraničí s verismem vědecké ilustrace, jindy naopak tvarosloví předlohy expresivně transformují či stylizují. Poučenost a hluboké porozumění tématu zde jde ruku v ruce s citem pro formu a schopností dívat se a zaznamenat. Výstava tak představuje opravdu reprezentativní, plastický a objevný výběr, dokumentující různé způsoby uchopení tématu oběma autory a retrospektivně zahrnující starší a mnohdy nikdy nevystavené práce v kontextu tvorby nejaktuálnější.
Vedle tematiky zvířecí říše, z níž čerpají inspiraci, pojí oba umělce důraz na technicky bravurní podání díla, mnohdy hraničící s možnostmi zvoleného média. Oba se ovšem suverénně vyhýbají nástrahám formální exhibice, virtuózní zpracování je pro ně přirozeným prostředkem sdělení, nikoli sdělení samotným. Mnohobarevné soutisky z matric Michala Cihláře zajistily svému tvůrci už dávno status nenapodobitelného grafického solitéra, který svým charakteristickým rukopisem zcela redefinoval pohled na výrazové možnosti linorytu, přičemž obdobně invenčně přistupuje i ke koláži či readymady objektům.

Tereza Eisnerová se ve svém sochařském vyjádření pohybuje mezi klasickou staromistrovskou modelací a experimentálními postupy, zahrnujícími asambláž či práci s otiskem. Její dílo se vyznačuje velkou formální i materiálovou pestrostí, v posledních letech se nejčastěji prezentuje se sochami z keramiky a především z porcelánu, u něhož s pozoruhodnými výsledky rozvíjí vlastní technologické postupy.


Jedním z cílů kurátorské koncepce je také představení obou autorů mimo jejich nejznámější médium prostřednictvím prací, které v rámci jejich tvorby působí jako určitý kontrapunkt a zároveň pomáhají ve výstavním celku provázet dílo obou umělců nacházením styčných ploch a pararel. Proto jsou vedle ikonických grafických listů Michla Cihláře vystaveny i jeho starší trojrozměrné objekty z papírové hmoty, téměř dvě desetiletí odpočívající ve sklepě a naopak pohled na sochařské dílo Terezy Eisnerové je zde rozšířen prostřednictvím výběru jejích kresebných prací, veřejnosti dosud zcela neznámých.
Marek Škubal

„Znalost člověka tlumí lásku k lidem. Znalost zvířat zvyšuje lásku ke zvířatům.“ Mark Twain
Výstava: Animálie – Michal Cihlář a Tereza Einsnerová, kurátor: Marek Škubal, Galerie 1, Praha do 25. května 2025

foto: -red-
Diskuze k tomuto článku