Již 23. dubna začíná 59. Mezinárodní bienále v Benátkách (potrvá do 27. listopadu) pod vedením první Italky v historii přehlídky – kurátorky Cecilia Alemani, která zde již dříve v připravila italský pavilon v roce 2017. V současnosti je ředitelkou High Line Art – programu veřejného umění městského parku v New Yorku.
Letošní bienále má zastřešující název – téma: The Milk of Dreams (Mléko snů) inspirovaný surrealistickou knihou umělkyně Leonory Carrington (1917–2011). Oficiální zpráva uvádí: „Výstava Mléko snů využívá nadpozemská stvoření a mnoho dalších postav transformace Leonory Carrington jako společníky na imaginární cestě metamorfózami těla a definicemi lidstva.“ Z českých umělců se zúčastní bienále Rony Plesl nebo Daniel Pešta.
Expozice v parku Giardini a Arsenale, spolu s drobnými přehlídkami rozmístěnými po celém městě, budou spojovat tři hlavní témata – reprezentace těl a jejich metamorfózy, vztah mezi jednotlivci a technologiemi a spojení mezi těly a zemí. Bienále se podle Cecile Alemani bude snažit odpovědět na některé z těchto otázek – Jak se mění definice člověka? Co tvoří život a co odlišuje zvířata, rostliny, lidi a nelidské lidi? Jaké jsou naše povinnosti vůči planetě, ostatním lidem a různým organismům, se kterými žijeme? A jak by život vypadal bez nás?
Letos bude vystavovat v Benátkách také český multimediální umělec Daniel Pešta, který se v tomto městě představil již v roce 2019. A co nabídne letos? Hlavním exponátem bude rozměrná malba…
“Panoramatický obraz Ecce Homo, (290 x 1500 cm) jsem vytvořil mezi roky 2018 – 2019 jako reakci na nevratné klimatické změny na naší planetě. Bylo to v době, kdy jsme ještě nevěděli co je slovo Coronavirus a ani jsme nepředpokládali, že barbarskou válku vedenou Ruskem na Ukrajině bude stát naše civilizace na pokraji sebezničení…
Nyní, na jaře roku 2022 je naše realita jiná. Ocitáme se na historické křižovatce, kdy je zabíjeno tisíce nevinných lidí, umírají děti, města jsou v troskách, voda je kontaminována, jsou ničeny jaderné elektrárny. To vše sledujeme v přímém přenosu.
Zůstává jen tichý, zdevastovaný horizont, ve kterém se proplétají opuštěná torza stromů připomínající klenbu poslední zpovědnice,” říká Daniel Pešta.
Daniel Pešta in Palazzo Bembo and in Palazzo Mora, Personal Strucrures – Reflection, 2022
Biennial contemporary art exhibition,
Venice, European Cultural Centre
Více naleznete ZDE.
-red-
foto: archiv
Diskuze k tomuto článku