• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Úterý, 18 listopadu, 2025
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
Kateřina Vincourová: Skin Care / Galerie Rudolfinum

Kateřina Vincourová: Skin Care / Galerie Rudolfinum

Autor: - red -
Před 1 měsíc
v rubrice Výstavy
Doba čtení: 3 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Galerie Rudolfinum nabízí výstavu Kateřina Vincourová Skin Care. Rozsáhlá sólo prezentace významné české umělkyně je průřezem její tvorby od přelomu tisíciletí po nová díla vytvořená jako site-specific přímo pro prostory galerie. „Otevíráme první z mnoha samostatných výstav, které, jak doufám, budou v Galerii Rudolfinum věnovány českým umělkyním. Nesmírně nás těší, že můžeme poskytnout prostor pro tvorbu Kateřiny Vincourové, která si na české umělecké scéně vydobyla jedinečné místo a tvoří na neustávající vysoké úrovni už více než třicet let,“ zdůrazňuje ředitelka Galerie Rudolfinum Julia Bailey.


Kateřina Vincourová, Skin Care, Molekuly (2006/2025) © Galerie Rudolfinum, foto Martin Polák

Kateřina Vincourová, Skin Care, Molekuly (2006/2025), detail © Galerie Rudolfinum, foto Martin Polák

„Stavím ,klece‘ a snažím se v nich zachytit ozvěny svých myšlenek,“ říká o své tvorbě Kateřina Vincourová. „V názvu výstavy Skin Care vidím reklamní slogan použitý skoro na každém kosmetickém produktu. Název se tak pro mě pojí s tématy obsaženými v mé dřívější práci: konzumem, nadprodukcí a klamavými reklamními strategiemi. Zároveň obsahuje slova ,kůže‘ a ,péče‘, která se velmi úzce pojí s mou současnou tvorbou. A péče a pečovatelství zase přímo odrážejí mou životní zkušenost. Snad je v tom i trocha nadsázky a humoru,“ objasňuje vystavující umělkyně.

REKLAMA

Samotný název výstavy – Skin Care – naznačuje blízkost těla, péči, křehkost i zranitelnost: tedy témata, která se v tvorbě Kateřiny Vincourové objevují opakovaně. Název výstavy je záměrně dvojsmyslný a evokuje povrch i hloubku, exponování i ochranu. Oba prvky – kůže i péče – se v autorčině tvorbě objevují a navzájem prolínají jak ve starších, tak i ve zcela nových pracích, které pro tuto výstavu vznikly.


Kateřina Vincourová, Skin Care, pohled do instalace © Galerie Rudolfinum, foto Martin Polák

Ve výstavě se setkáváme s prvky vyprázdněnosti a deformace typickými pro tvorbu Kateřiny Vincourové. „Možná je pro mě ohryzek přitažlivější než samo jablko. Všichni máme představu, jak to jablko bylo dokonalé, kulaté, lesklé a barevné, ale na ohryzku vidíme otisky zubů a cítíme proces a zkušenost, která je nám vlastní,“ vysvětluje Vincourová, jak tyto prvky ovlivňují její vnímání okolního světa. Často také pracuje s torzem jako symbolem fragmentace. „Torzo čehokoliv je pro mě zdrojem imaginace vnitřní síly a poselství. Mnohem více, než kdyby to byl dokonalý ucelený obraz. Je to jako letmý pohled či dotek. Torzo je větev v zimě, o které víš, jak moc je plná života,“ říká umělkyně a upřesňuje, jak tento motiv souvisí s jejím pohledem na současnou společnost: „V tělesném doteku je něha, láska, zrození, jistota i smutek z odcházení. Fragmenty těla mají humánní poselství, sakrálního ducha i jistou dávku grotesknosti. Cítím potřebu nechat tyto jemnosti promlouvat,“ uzavírá Kateřina Vincourová.

Čtěte také

Bromová, Othová a Vincourová / společně v GASKu

Bromová, Othová a Vincourová / společně v GASKu

Před 7 měsíců

Kateřina Vincourová, Skin Care, Ticho (2025) © Galerie Rudolfinum, foto Martin Polák

Kateřina Vincourová, Skin Care, Ticho (2025) detail © Galerie Rudolfinum, foto Martin Polák

Svoji prezentaci umělkyně společně s kurátorkou Denisou Kujelovou koncipovala tak, že jí lze procházet oběma směry. Návštěvníci se v sálech mimo jiné setkají s novými verzemi ikonických děl Vincourové jako například Molekuly (2006/2025), které tvoří celek s nejnovějšími díly, jakým je kupříkladu Ticho (2025), vytvořenými v letošního roce jako site-specific pro Galerii Rudolfinum.

„Prostředí výstavy v Galerii Rudolfinum Kateřina Vincourová koncipuje jako krajinu, kterou pojímá formou cesty, přičemž se v průběhu jednotlivých prostor fluidně proměňuje. Do svých prostorových kreseb a instalací integruje vše, co ji zajímá, včetně prostoru, ve kterém vystavuje. V její práci se kontinuálně odráží povaha utopických a dystopických světů fungující jako kritický komentář soudobé společnosti. V nich pak zkoumá možnosti a vlastnosti těchto stálých a nestálých míst a skrze sdílení mapy svých příběhů a myšlenek umožňuje kolektivní prožitek a zvědomění. Pro umělkyni je tak v tomto konkrétním případě důležité řazení jednotlivých sálů v kruhu a jejich prostupnost oběma směry, kdy začátek je zároveň koncem a naopak. Prezentuje tak cyklickou podstatu všech věcí, nekonečný návrat od konce k začátku, destrukci a znovuzrození,“ vysvětluje kurátorka výstavy Denisa Kujelová.


Kateřina Vincourová, Skin Care, pohled do instalace © Galerie Rudolfinum, foto Martin Polák

Skin Care nevyjadřuje jen vztah člověka k vlastnímu tělu, ale také k prostředí, které ho obklopuje. V rozšířeném smyslu výstava vybízí k zastavení a zamyšlení nad tím, co všechno znamená péče o naši hranici s okolním světem – tedy pečovat nejen o sebe, ale i o druhé a svět, ve kterém žijeme.

Kateřina Vincourová, foto: Galerie Rudolfinum

Vystavující umělkyně Kateřina Vincourová (nar. 1968) studovala na moskevské Akademii výtvarných umění V. I. Surikova (1986–1988) a poté na Akademii výtvarných umění v Praze (1988–1994). Stipendijní pobyty absolvovala v berlínském DAAD a v Headlands Centre for Art v Kalifornii. V roce 1993 získala ocenění Alexander Dorner Prize v Hannoveru a v roce 1996 Cenu Jindřicha Chalupeckého. Ve své tvorbě se věnuje především instalaci a objektu, do nichž často zapojuje atypické materiály a každodenní předměty. Spolu s proměnlivostí aspektů identity a vztahů zkoumá také možnosti prostoru a jeho nejednoznačnosti. Samostatně vystavovala například v American University Museum v Katzen Arts Center ve Washingtonu (2018), brněnské Fait Gallery (2016), varšavském Centre for Contemporary Art (2001), Météo Gallery v Paříži (1997) nebo Galerii Behémót v Praze (1992). Participovala na mnoha skupinových výstavách, jako například Bittersweet Transformation v Kunsthaus Graz (2016), Někdy v sukni v GHMP a Moravské galerii v Brně (2014), After the Wall v Moderna Museet ve Stockholmu (1999) či Home Sweet Home v hamburském Diechtorhallen (1997). Její práce jsou zastoupeny v mnoha státních, městských i privátních sbírkách. Více o umělkyni: https://katerina-vincourova.net/

Denisa Kulejová, foto: Galerie Rudolfinum

Kurátorka Denisa Kujelová (nar. 1980) je kurátorka a teoretička umění. V letech 2011–2025 byla ředitelkou a šéfkurátorkou Fait Gallery, kde iniciovala rozsáhlé výstavní projekty jako například Registrace Stana Filka (2021–22), Pavla Sceranková a Dušan Zahoranský – Práce na budoucnosti (2019), ČS KONCEPT 70. LET (2017) a sólo výstavy například Denisy Lehocké, Kateřiny Vincourové, Václava Stratila, Petra Veselého, Lenky Vítkové a dalších a kurátorsky připravila výstavy Druhá strana fotografie (2024), Jiří Hilmar – Anonymní forma čtverce (2023–24), Milan Maur – Nejisté sekvence děje (2022-23), Olga Karlíková – Nad ránem (2020), Karel Malich a utopické projekty (2019), Jan Merta – Návrat (2018), Markéta Othová – 1990–2018 (2018), Milan Grygar – Světlo, zvuk, pohyb (2017) a mnoho dalších. Je editorkou publikací ČS KONCEPT 70. LET, Karel Malich a utopické projekty či První kniha emblémů Lenky Vítkové. V současnosti se vedle sbírkotvorné a kurátorské praxe věnuje pedagogické činnosti na Semináři dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, kde zároveň dokončuje doktorské studium. Kromě současného umění se dlouhodobě zaměřuje na tematiku konceptuálních tendencí 60. – 80. let 20. století a na problematiku reflexe tvorby umělkyň v dějinách umění.

Výstava: Kateřina Vincourová Skin Care 2. října 2025 – 4. ledna 2026 Kurátorka: Denisa Kujelová Vstupné dobrovolné

foto: Galerie Rudolfinum, Martin Polák (na titulu: Kateřina Vincourová, Skin Care, Molekuly (2006/2025), detail © Galerie Rudolfinum, foto Martin Polák

Tagy: Kateřina Vincourová

Relevantní články

Bromová, Othová a Vincourová / společně v GASKu
Výstavy

Bromová, Othová a Vincourová / společně v GASKu

Před 7 měsíců

Výstava s názvem Mysův Horn propojuje tvorbu tří umělkyň – přítelkyň, které v devadesátých letech minulého století vnesly na českou...

Diskuze k tomuto článku

Nejčtenější ...

  • Umělá inteligence píše různé vzkazy pro cestující…

    Umělá inteligence píše různé vzkazy pro cestující…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Výstava 12/15 Přece… legendární seskupení / GASK

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • MALSTRÖM – Ivan Pinkava & Ján Zelinka / Louny…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • S Thomasem Schlesserem o bestselleru Moniny oči

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • C. G. Jung a Wolfgang Pauli: Příroda, duše a vesmír…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0

Sledujte nás

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

Vítejte zpět!

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se
  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa

© 2019 ArtRevue

NOVINKA

Spustili jsme e-shop knih o výtvarném umění

Přejděte na e-shop