V těchto dnech probíhá v Západočeské galerii v Plzni retrospektivní výstava mistra detailních zátiší, barevných linorytů a obdivovatele Andy Warhola.
Grafik Michal Cihlář (1960) je považován za průkopnickou osobnost českého moderního linorytu. Touto grafickou technikou se shodou šťastných náhod začal zabývat roku 1980 a brzy si uvědomil, že linoryt je navzdory své primitivní technologii skutečným rájem neomezených tvůrčích možností.
Koncem 80. let už měl Cihlář brilantně vypracované vlastní postupy pro mnohobarevné soutisky z postupně odrývané linorytové matrice. Některé grafické listy jsou více než dvaceti barevné, na výstavě však najdete i soutisk ze 42 barev. Grafiky dodnes tiskne výhradně ručně, bez tiskařského stroje, většinou jen v nákladu kolem sedmi exemplářů. V polovině 90. let začíná od barevných soutisků přecházet k linorytům kolorovaným a své černobílé linoryty pečlivě vybarvuje běžně dostupnými anilinkami. To mu umožnilo dostat se přes své rané pop-artové období až na hranici fotorealismu. Typické je pro něj i časté střídání témat, které si podle svých potřeb často vynucuje jeho široký záběr v oblasti užité grafiky. Zejména knižní a novinové ilustrace jsou svým náměty i provedením nezaměnitelné. Na přelomu tisíciletí svými linoryty vytvořil také originální image pražské zoo. Za svůj přínos na poli volné a užité grafiky obdržel přesně před dvaceti lety prestižní Cenu Vladimíra Boudníka.
Cihlářova volná tvorba nezapře jeho vztah ke klasickému umění, kdy se ještě portrét podobal portrétovanému a ze zátiší vyzařoval pocit hlubokého zklidnění. Přesto právě jeho zátiší, poskládaná z nejrůznějších banálních předmětů či suvenýrů přivezených z cest, mají ještě něco navíc. Nabízejí totiž nadhled, smysl pro bizarní detail a surreálný příběh, trochu ironie, a hlavně autorovu obsedantní preciznost. Stále znovu ztvárňovaný motiv zátiší, prolínající se jeho grafickým dílem už celých čtyřicet let, zahrnuje ale také fotografie a koláže a v posledním desetiletí i linorytové studie dekadentní krásy erotických hraček.
Jak sám autor říká, tato výstava je o ztišení, o opomíjeném realismu, o návratu k tradičnímu zobrazení. Pro názornost jsou zde vedle vystavených stěžejních grafických listů vystaveny i některé linorytové matrice. Mnohá linorytová zátiší jsou doplněna též o původní předlohu, opravdová zátiší sestavená z důsledně uchovávaných zobrazených předmětů. Návštěvník galerie tak nenápadně nahlédne nejen do pracovních postupů, ale i do umělcova zázemí.
Tato monotematická výstava zcela neopakovatelným způsobem představuje mnoho podob Cihlářových zátiší. Představuje je nejen v určitých souvislostech, ale nahlíží na celé téma jako nadčasový fenomén. Vždyť zátiší, jak výstava dokazuje, jsou všude kolem nás, stačí jen pomyslně zvednout hozenou rukavici.
U příležitosti výstavy vychází umělcova monografie ZDE.
Západočeská galerie v Plzni, výstavní síň Masné krámy: Michal Cihlář, Hozená rukavice, kurátorka výstavy: Petra Kočová, do 28. 8. 2022
foto: Západočeská galerie v Plzni a Pavel Kosatík (fb)
Spolupráce: Marcel Fišer
Grafické řešení: Robert V. Novák
DOPROVODNÝ PROGRAM
Komentované prohlídky
22. 2. 2022 │ 17 h Výstavou provází její autor Michal Cihlář
27. 5. 2022 │ 18 h Prohlídka v rámci Muzejní noci. Výstavou provází Marcel Fišer
2. 8. 2022 │ 17 h Výstavou provází její autor Michal Cihlář
Workshopy a tvůrčí dílny
5. 4. 2022 │ 15:30 h Když se řekne zátiší… I.
workshop s Michalem Cihlářem pro děti a mládež
24. 5. 2022 │ 15:30 h Když se řekne zátiší… II.
workshop s Michalem Cihlářem pro děti a mládež
1. 6. 2022 │ 16 h Den dětí s galerií
11.7. – 15. 7. 2022 Letní tvoření v galerii
příměstský tábor ZČG pro děti od 6 do
Diskuze k tomuto článku