Galerie výtvarného umění v Ostravě otevřela výstavu velkoformátových maleb Pavla Šmída za účasti autora, kurátorky Renaty Skřebské a Jiřího Jůzy. “Název Rituály byl zvolen ve smyslu akcí nebo skutečností, které se opakují. Může to být něco tak banálního, jako jsou narozeniny, oslava politických událostí, ale i různé projevy češství nebo třeba focení. Třeba momentky jsou o tom, že se všichni stejně usmívají do objektivu. Rituály mají sdružovat lidi, například sport prý uvolňuje napětí ve společnosti, jenže každý rituál se dá i zneužít,” vysvětlil Pavel Šmíd.
“Galerie výtvarného umění v Ostravě v loňském roce představila tvorbu umělecké skupiny Přirození, která v Ostravě působila v letech 1989 až 1992. V rámci výstavy se několika svými grafikami prezentoval také krnovský rodák malíř a grafik Pavel Šmíd, jehož rozměrným plátnům GVUO nyní vyhradila největší výstavní sál Domu umění. U příležitosti výstavy byla galerií vydána také první monografie autora s podrobným soupisem jeho více než šesti stovek uměleckých děl. Autorkou publikace a soupisu je badatelka a kurátorka výstavy Renata Skřebská,” řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu.
O VÝSTAVĚ
Výstavní projekt Rituály prezentuje více než dvě desítky zejména velkoformátových pláten malíře, grafika a scénografa Pavla Šmída z let 2018–2023. Vystavená díla zachycují rituály osobní, jako je tanec, hra, voda a tělesná intimita, kolektivní, například míčové hry, nebo i ty obecně spjaté s diktaturami, dobovým nadšením i zdánlivou směšností, za kterou se často skrýval strach a manipulace. Plátna byla zapůjčena ze sbírek soukromých galerií a sběratelů i z malířova ateliéru.
KAŽDÝ RITUÁL SE DÁ ZNEUŽÍT
Pavel Šmíd zobrazuje příběhy skutečných lidí, které proměňuje ve významovou šifru. Charakteristická je pro něj inspirace fotografií. Jeho malbám dodává autenticitu právě to, co zůstává skryto za fotografickou momentkou. Ironický podtext a zdánlivou tvrdost v jeho plátnech střídá křehký příběh stvořený ze střípků každodennosti. Dítě s rozmytou tváří může děsit, ale zároveň vyjadřuje rituál poplatný své době – zůstaň anonymní, nevybočuj, schovej se v davu.
“Pavel Šmíd se ve své tvorbě snaží najít základní vzorce lidského chování. Zachycuje realitu doby, ve které žili jeho předkové a jeho generace. Předkládá historickou perspektivu a vizuální fresku v oslňující formě a barvě. Zobrazuje sdělení, která mohou být vyjádřena pouze barvou a tvarem. Obsahy jsou slovy nepostižitelné. Autor přenáší konkrétní situace a příběhy do roviny všelidské, a tak z nich vytváří symboly lidského konání. Ilustruje život s jeho rituály i velkými iluzemi,” uzavřela kurátorka výstavy Renata Skřebská.
K výstavě GVUO vydala první monografii Pavla Šmída s bohatým obrazovým materiálem, jejíž autorkou je Renata Skřebská. Zakoupit ji můžete na pokladně Domu umění a na eshopu GVUO. Výstavu také doprovázejí dvě komentované prohlídky s Pavlem Šmídem a kurátorkou Renatou Skřebskou ve čtvrtky 5. října a 9. listopadu. Na programy je nutné se rezervovat předem na webových stránkách GVUO.
PAVEL ŠMÍD (1964), malíř, grafik a scénograf, vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze. Od 80. let 20. století byl ve spojení s autory ze skupiny Přirození (1989–1992) a živil se jako aranžér obchodního domu v Havířově. Zpočátku se věnoval zejména grafice. V letech 1990–1997 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru profesora Jiřího Sopka, odkud v roce 1992 odjel na studijní pobyt na Polytechnic School v Nottinghamu do Velké Británie. Po studiu již v Praze zůstal. Je spoluzakladatelem pražské hudební skupiny Žhavé rydlo.
Výstava: Pavel Šmíd – Rituály, Galerie výtvarného umění Ostrava, do 3. prosince tohoto roku
Diskuze k tomuto článku