Do 11. listopadu se mohou návštěvníci v oblíbené bubenečské galerii (Pelléova 10, Praha 6) podívat na výstavu s názvem Hvězdný prach (Star Dust), která nabízí nejnovější díla Petra Písaříka. Všestranný umělec propojil veškeré prostory galerie ve strhující instalaci, vnitřně provázaný emotivní celek, skládající se z mnoha děl – kamenů, z nichž každý pochází z jiného naleziště. K vidění jsou Písaříkova plátna, reliéfy i trojrozměrné objekty, které umělec vytváří vlastní svébytnou technikou založenou na materiálu, bytostně spjatého s Československem. „Petr Písařík je jedním z nejoriginálnějších umělců nejen u nás doma, ale i ve středoevropském prostoru,“ říká ředitelka Galerie Villa Pellé Vladana Rýdlová a dodává: „Jsme rádi, že výstavu ze svých nových prací, v nichž pracuje originálním způsobem s materiály spjatými s Českem a Slovenskem, připravil speciálně pro naše výstavní prostory.“
Stardust, tedy hvězdný prach, v názvu výjimečné výstavy Petra Písaříka odkazuje k pro autora typickému využití miliónů drobných zářivých korálků, známých pod názvem český rokajl nebo skleněných krystalků, přehodnocovaných zbroušením, vtiskujícím jeho dílům unikátní světelný účinek. Umělec je otevřený nejrůznějším přírodním zdrojům a geometrizujícím strukturám a dokáže výtvarně uchopit jakékoli předměty z okolního každodenního světa, které třeba náhodně objeví a zachrání před vyhozením. To mu umožňuje stálou dynamickou proměnu jeho tvorby. „Autor každou výstavu vnímá jako neopakovatelnou výzvu k představení svého nejnovějšího úsilí uměleckého zhmotnění svého vnitřního žáru,” říká kurátor výstavy Karel Srp a dále vysvětluje: „Tvarová různorodost, uplatňující záměrně co nejprotichůdnější a nejméně očekávaná spojení, a barevná bezprostřednost, nechávající někdy zaznít přímo materiál, vtiskují jeho práci napětí, vzbuzující v divákovi pocit, že je autor surfařem, držícím se již desítky let na hřbetě vlny, která nemá v úmyslu se zlomit.”
Petr Písařík (*1968 v Jindřichově Hradci) studoval na pražské Akademii výtvarných umění v letech 1987 až 1994 v ateliérech Milana Knížáka, Aleše Veselého a zejména Stanislava Kolíbala, který měl pro Písaříka zásadní význam. Na české scéně na sebe výrazně upozornil od počátku 90. let, zprvu jako člen někdejší sociálně objektové skupiny Pondělí. Objevil se také na řadě výstav v zahraničí, například D’une génération a l’autre v Muzeu moderního umění města Paříže z roku 1992. Velká samostatná Písaříkova výstava proběhla také v renomované pražské Galerii Rudolfinum.
-red-
Petr Písařík pojímá prostor Villy Pellé ve strhující instalaci, propojující všechny její prostory ve vnitřně provázaný emotivní celek, skládající se z rozpínajících se trojrozměrných objektů a hutných obrazů, jako náhrdelník, složený z mnoha kamenů, z nichž každý pochází z jiného naleziště.
Absolvent pražské Akademie výtvarných umění (nar. 1968 v Třeboni) a bývalý člen dnes již legendární skupiny Pondělí (1987-1994) připravil pro letošní podzim výjimečnou výstavu svých nejnovějších prací, shrnující všechny stěžejní rysy jeho dynamické osobnosti, spočívající v mnohostranném zájmu o vypjaté estetické působení zvolené matérie a rozvíjeného tvaru. Určitou autorovou značkou je jeho dlouhodobé uplatňování miliónů drobných zářivých korálků, známých pod názvem český rokajl nebo skleněných krystalků, přehodnocovaných zbroušením, vtiskujícím jeho dílům jedinečný světelný účinek.
Díky svému otevřenému přístupu k nejrůznějším biomorfním a geometrizujícím zdrojům, pocházejícím často z oblasti moderního umění, a mimořádné schopnosti převést do výtvarného jazyka jakékoli předměty z okolního světa, jež třeba náhodně objeví a zachrání před vyhozením, se jeho tvorba neustále proměňuje. Každou výstavu vnímá jako neopakovatelnou výzvu k představení svého nejnovějšího úsilí uměleckého zhmotnění svého vnitřního žáru. Písařík zastupuje jednoho z nejoriginálnějších umělců současné středoevropské výtvarné scény nejen svou svébytnou technikou, ale zejména důrazem na roli smyslového vnímání, ve kterém umělecké dílo stále zůstává nositelem krásy. Tvarová různorodost, uplatňující záměrně co nejprotichůdnější a nejméně očekávaná spojení, a barevná bezprostřednost, nechávající někdy zaznít přímo materiál, vtiskují jeho práci napětí, vzbuzující v divákovi pocit, že je autor surfařem, držícím se již desítky let na hřbetě vlny, která nemá v úmyslu se zlomit.
Kurátor výstavy
Karel Srp
Foto: archiv a Galerie Villa Pellé
Diskuze k tomuto článku