POP ART: Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Claes Oldenburg, Roy Lichtenstein, Tom Wasselmann, Jim Dine, James Rosenquist, Robert Indiana, George Segal…. a samozřejmě velikán Jasper Johns – jeden z posledních žijících klasiků tohoto hnutí, kterému dal název anglický umělecký kritik Lawrence Allwaye v roce 1958.
Slavný malíř Jasper Johns slaví své 90. narozeniny za zdmi své usedlosti v Connectitutu nebo na ostrově sv. Martina v Karibiku, kde v roce 1972 zakoupil dům. Jen občas se v poslední době nechává vidět na veřejnosti a o svých obrazech stále odmítá mluvit. Média tak i letos zklamaně konstatovala, že malíř „o své tvorbě stále mlčí.“ Upřímně řečeno – co by asi měl o svých nejslavnějších „kouscích“ říkat? Proč namaloval v roce 1954 svou první vlajku coby námět obrazu? Snad je to celkem jasné, podíváme-li se na počátky pop artu, u jehož zrodu Jasper Johns stanul.
Postupně začal malovat do té doby nezvyklé náměty: vlajky, terče, čísla, předměty denní potřeby…
Co je pop artové zobrazování věcí, znaků nebo známých symbolů? Je to jejich vzývání, parodování nebo ještě něco jiného? Především je vyobrazení nejvíce to, co prostě vidíme a co si o tom sami myslíme.
Pop artisté byli mladí umělci, kteří již nechtěli kopírovat dosavadní evropské vzory, ale ani americkou abstraktní malbu. Zdejší tradice neexistovala a museli se tedy inspirovat přítomností. A tak mimoděk vytvořili národní styl vycházející z všedního života. Chtělo to odvahu i nadhled, ale vyšlo to. Byl v tom kus dadaistické provokace a jiný pohled na pojem: „umělecké dílo“. Dada bylo předchůdcem pop artu někdy proto zvaného neodada. Inspirátorem a vzorem se stal legendární Marcel Duchamp.
Tento Francouz žijící od roku 1915 převážně v New Yorku počínaje rokem 1917 přestal malovat a vydával za umění nalezené předměty všedního dne pod názvem ready made. Jeho slavná díla jsou Fontána (pisoár), Jízdní kolo na stoličce či Sušák na láhve. Svou inteligencí a důvtipem tak revolučním způsobem nabádal diváka ke spolupráci- k interakci a vlastní interpretaci sledovaného díla. Dopad artefaktu se odehrával v mysli, asociaci, osobní zkušenosti. Obyčejné předměty vytržené k navyklého prostředí i funkce nabývaly s jiným úhlem pohledu také jiných estetických a obsahových významů. Uměním se zkrátka mohlo stát cokoliv bylo v galerii vystaveno.
Jak začínal Jasper Johns? Vyrůstal v Jižní Karolině a studoval v New Yorku. V letech 1951 – 53 sloužil v armádě a byl pak nasazen do Korejské války v Japonsku. Po návratu do New Yorku začal pracovat v knihkupectví Marboro books s publikacemi o umění. Právě zde se seznámil s Robertem Rauschenbergem, s kterým jej spojovalo přátelství a úsilí o nové umění. A následovala další důležitá setkání: s choreografem Marce Cunninghamem a avantgardním hudebním skladatelem Johnem Cagem.
Johns namaloval svou první americkou vlajku v roce 1954, o níž prohlašoval, že „není známkou ani tak vlastenectví, jako spíše jen námětem jeho malířství.“ Přesto se stále věnoval především divadelní scénografii a návrhům kostýmů (v letech 1967 – 1978 byl dokonce uměleckým vedoucím taneční skupiny Merce Cunninghama). Vedle divadla se nadále věnoval úpravám výloh – s Rauchenbergem založili vlastní firmu a pracovali například pro Tiffany.
Pro kariéru malíře byl pro Jaspera Johnse klíčový galerista Leo Castelli. U něj proběhla první samostatná a velmi úspěšná malířova výstava v roce 1958, která je považována za zrod pop artu. Zde naštvaný a slavný abstraktní malíř Willem de Kooning Castellimu řekl: „Do prdele, vystavovat vlajku… to může Johns rovnou vystavit plechovky od piva.“ A zanedlouho přišel Johns s plechovkami od piva odlitými do bronzu… s kterými slavil další úspěchy.
Světová sláva přišla pro Jaspera Johnse s prezentací na XXlX. Bienále v Benátkách a výstavách v Paříži a Milaně. V té době se seznámil také s uctívaným Marcelem Duchampem, který jej navštívil v jeho newyorském ateliéru.
Johns se stal klasikem americké malby již za svého života. V roce 1980 získalo jeho obraz Tři vlajky z roku 1958 Whitney Museeum v New Yorku za 1 milión dolarů, do té doby za nejvyšší částku, za niž byl prodán obraz žijícího amerického umělce. V 80. letech dosahovaly ceny Johnsových obrazů dalších rekordních částek. V roce 1988 se obraz Fals Start/Chybný start v aukční síni Sotheby´s vydražil za nejvyšší částku, jaká byla zaplacena za dílo žijícího malíře vůbec – za 80 milionu dolarů soukromým sběratelům Anne a Kennethu Griffinovým. V roce 1998 za Johnsův obraz White Flag zaplatilo Metropolitní museum v New Yorku více než 20 milionu dolarů.
Pro jedny je obraz Jaspera Johnse obyčejnou vlajkou, jiní jej označují za jednu z největších ikon moderního umění vedle Picassovy Guerniky a Marilyn Andyho Warhola. Co ovšem nepopře ani jedna skupina, je fakt, že se právě tohle dílo v květnu 2010 v newyorské aukční síni Christie´s prodalo za více než 28 milionů dolarů. (Obraz Vlajka byl namalován v 60. letech a Crichton ho koupil od Johnse v roce 1974. Pověsil si ho ve svém domě v Beverly Hills. Vystavován byl jedinkrát na výstavě pop-artového umění v Královské akademii umění v Londýně v letech 1992-1993).
Odhady před aukcí se pohybovaly od deseti do patnácti milionů dolarů. Podle zástupce aukčního domu se přihazovalo čtyřikrát. Obraz ze sbírky milovníka umění a autora Jurského parku Michaela Crichtona, který před necelými dvěma lety podlehl rakovině, se prodal během dvou minut. Předchozí nejvyšší cena za Johnsův obraz Figure 4 byla 17,4 milionu dolarů. Obraz byl prodán v roce 2007.
Jasper Johhns je znám svými pop artovými obrazy malovanými mnohdy technikou enkaustiky, od nichž se však v pozdější době poněkud vzdálil, aniž by však ztratil identitu. I z těchto pozdních děl probíhají výstavy a těší se velkému zájmu. Tyto obrazy spíše zachycují volné asociace, vzpomínky, vlastní i převzaté citace (Picassa, Ensora, Muncha), přírodu, kosmos, pomíjivost a smrt a snad i jistý nadhled. V tomto roce, kdy Jaspers Johns slaví devadesátiny, by měly proběhnout jeho retrospektivní výstavy ve Whitney Museu v New Yorku, Museu umění ve Philadelphii a dalších místech.
Radan Wagner
Diskuze k tomuto článku