Jeho sochařské instalace budí svým tématem a zpracováním nezvyklý údiv i obdiv nejen široké veřejnosti. Tyto figury, objekty i zvířata jsou téměř nerozeznatelné od skutečnosti: na obřích plastikách nechybí sebemenší detaily, kůže, vrásky a další záhyby podporují zvláštní působivost. Hyperrealista Ron Mueck (1958) se narodil v Austrálii, ale většinu času tráví v Londýně. Jeho výstavy jsou za velké pozornosti i návštěvnosti pořádány po celém světě. Nyní vystavuje v italském Milaně.
Jeho věrohodné sochy typické svou nadživotní velikostí jsou výsledkem dlouhého tvůrčího procesu, který začíná nápadem, zmenšeným hliněným modelem a pokračuje přepracováním do požadovaných rozměrů. Po zhotovení silikono-epoxidové formy, z které se nakonec odlévá výsledný tvar, přichází na řadu náročná „kosmetická“ úprava – od nabarvení pokožky, vytváření pórů až k vpichování chlupů a vlasů.
Ron Mueck má k ruce mistrný okruh spolupracovníků – sochařů či maskérů, kteří odvedou náročné finální práce. Výsledná socha je působivá v galeriích, ale i soukromých sbírkách; movití zájemci jsou za takovou sochu ochotni zaplatit v přepočtu více jak 13 milionů korun. Na rozdíl od známých voskových figurín se díla Rona Muecka vyznačují psychologickým vkladem často s existenciálním podtextem či zvláštně naléhavým apelem.
V těchto dnech pořádá italské Triennale Milano výstavu tohoto australského sochaře a jeho nejnovější tvorby a to do 10. března. Expozici s řadou neobvyklých objektů dominují početné lidské lebky – samozřejmě v nadživotní velikosti. „Významnou součástí výstavy je monumentální instalace ze sbírky Národní galerie Victoria v Melbourne, která je v Evropě vystavena poprvé… jedná se o vizuální zážitek a tvoří ji sto obrovských soch ve tvaru lidské lebky, věčného ikonografického symbolu,” poznamenává pořadatel současné přehlídky.
“Výstava také nabízí nová díla ilustrující vývoj Mueckovy sochařské práce a rovněž jeho díla z pocházející ze sbírky Fondation Cartier,“ dodává kurátor Hervé Candés. „Sochařova novější díla Mass z roku 2017, En Garde (2023) nebo This Little Piggy započaté v roce 2023 ukazují… jak autor pokračuje v směřování k podstatě, tedy bezprostřednosti a odrazu prožívané přítomnosti…“ komentuje tvorbu kurátor výstavy.
V rámci výstavy v Milaně je nabízena i projekce dvou filmových snímků od francouzského tvůrce Gautiera Deblonde, které přibližují také náročný proces vznikání sochařových nezvykle realistických děl nebo jejich instalaci.
Výstava: Ron Mueck, Sochy, Triennale Milano, do 10. března 2024
-red-
Foto: Ron Mueck, Patrick Gries, Marc Domage, Michel Slomka, Gautier Deblonde, Triennale Milano
Diskuze k tomuto článku