Monografická výstava Jízlivá něha Naděždy Plíškové mapuje životní příběh této známé české kreslířky, grafičky a sochařky. Návštěvníci zde mají možnost prohlédnout si její počáteční studijní kresby, nejznámější grafiky a plastiky 60. let, ale také závěrečná díla z devadesátek

ovlivněná dlouhodobou nemocí autorky. „Ať je však námět sebevážnější, dílo Naděždy Plíškové vždy nese jeden podstatný rys, a tím je ironický vtip. S odstupem a humorem sobě vlastním komentuje umělkyně sarkasticky svět svůj i svět kolem sebe a dává nám nahlédnout na život jako sérii absurdit. K nim přistupuje někdy s lehkostí, jindy s jízlivým komentářem,“ dodává k tvorbě autorky kurátorka výstavy Jana Farská Hájková.
Výstavu, kterou si mohou návštěvníci prohlédnout do 14. září, doprovází monografie. Ta se snaží komplexně zmapovat a představit život a dílo již zesnulé Naděždy Plíškové. Pro současnou uměleckohistorickou literaturu bude taková publikace přínosem, neboť žádná taková doposud neexistovala. Součástí monografie je detailní pohled na tvorbu Plíškové v kontextu českého i mezinárodního uměleckého prostředí 20. století, zahrnuje její grafiky, sochy, kresby a literární tvorbu. Projekt má za cíl nejen zvýšit povědomí o jejím odkazu, ale také přiblížit její umění širší veřejnosti a odborné komunitě.
O NADĚŽDĚ PLÍŠKOVÉ
Naděžda Plíšková (1934 – 1999) patří mezi známé osobnosti českého výtvarného umění druhé poloviny šedesátých let. Její nejznámější díla, jako např. slavná Mona Lisa v natáčkách nebo neméně známá grafika Můj manžel, spadají do „zlatého fondu“ poválečné moderny. Na uměleckou scénu vstoupila začátkem šedesátých let, kdy byla považována za význačnou autorku vystavující v předních českých i zahraničních galeriích.
Nástupem normalizace a tvrdé režimní cenzury ale její sláva na dlouhých dvacet let skončila. Devadesátky sice Naděždě Plíškové přinesly nový umělecký rozvoj, ten byl ale poznamenán vážnou nemocí, se kterou dlouhodobě bojovala. Po roce 1989 se věnovala ještě literární tvorbě – vydala tři sbírky básní, poslední z nich však vyšla posmrtně.
foto: Galerie Lázně / Liberec