„Umění se odstěhovalo do Humpolce“ není jen planou parafrází již zlidovělé filmové hlášky. Je naopak sloganem vystihujícím v plné míře zjevnou skutečnost. Ano, na půli cesty mezi Prahou a Brnem se nachází unikátní a v mnohém překvapující zóna umění 8smička. Tento nedávno zrealizovaný projekt tak dokazuje, že kulturní dění lze na patřičné úrovni obohatit i mimo zavedená centra. Na počátku byla potřeba investora nutně někam uložit svou rozrůstající se sbírku obrazů. Nevybudoval však v tichosti jen soukromou expozici s depozitářem, ale otevřel svůj dům plný umění pro všechny. Stal se tak dalším, byť u nás ojedinělým, občansky angažovaným člověkem spatřujícím hodnotu v kultivaci společnosti.

8smička je první soukromou institucí svého druhu v České republice, která stranou velkých měst nabízí výstavy moderního a současného umění. Slavnostní otevření proběhlo 18. dubna 2018 a přilákalo spoustu návštěvníků místních i přespolních. A hned zpočátku se tato instituce stala pojmem a respektovaným fenoménem, který nastavil laťku pořádně vysoko. Pozoruhodným jeví se nejen celý avizovaný program, ale i celkové pojetí a nebývale akční rozpětí. Na vysoké úrovni se zde představuje domácí umělecké dění v poučeném i historickém kontextu. Navíc skýtá možnost nebývalého vyžití místním obyvatelům napříč generacemi. V minulosti v Humpolci vyrůstaly továrny na vlněné látky s pestrým a kvalitním sortimentem. Jedna z budov, vlastněná mezi válkami úspěšným podnikatelem Karlem Trnkou, se po společenských, respektive politických změnách stala halou č. 8 Národního podniku Sukno.
Po listopadu ´89 zde znárodněná výroba ustala a objekt přešel opět do soukromého vlastnictví. Tři podlaží členité budovy s dominantou vysokého továrního komínu uprostřed města však prošla zásadnější rekonstrukcí až v roce 2010. Pro nynější využití, tedy víceúčelový kulturní provoz, se postupně rýsovala proměna v letech 2016 – 18. Objekt byl moderně přestavěn, aniž by však ztratil svůj génius loci. Soukromých galerií na malém městě s krásnou architekturou a kvalitním výstavním programem je u nás jen pár. Za všechny bychom mohli jmenovat White Gallery v Osíku u Litomyšle nebo Galerii Závodný v Mikulově. Ale žádná z nich nemá takový rozsah, program, parametry a dosah jako 8smička v Humpolci. Jisté poučení pro humpolecký projekt pochází spíše ze zahraničí. „Inspirací pro nás byl například Hauser & Wirth v anglickém Somerset nebo švédský Artipelag, kdy se v obou případech jedná o soukromé investory, kteří se rozhodli vybudovat instituci mimo velké město,“ říká Marcela Straková, ředitelka 8smičky, která působila ve Švédsku několik let jako vedoucí českého kulturního centra.

Myšlenka 8smičky jako areálu pro umění v bývalé textilní továrně v centru Humpolce vzešla od skupiny zdejších obyvatel. Ti se rozhodli založit stejnojmenný nadační fond a jít příkladem v novodobém mecenášství. Byla to pořádná výzva vyžadující nejen finance, ale i nadšení, náležité znalosti a pořádnou kuráž. „Víme, že jsme první, kteří se rozhodli vybudovat velkou moderní kulturní instituci mimo velké město a dosavadní nadšené reakce veřejnosti, odborníků i umělců samotných jsou pro nás tou nejlepší odměnou. Každý, kdo přijede do 8smičky, zažívá příjemné překvapení, a přiznává, že něco takového v Humpolci nečekal. Odpovídáme na to s úsměvem, že bychom obstáli i ve velkém městě. Chceme být příkladem a motivací pro ostatní,“ uvádí sebevědomě tento úctyhodný mecenášský počin Marcela Straková.
Dosavadní krátká, avšak intenzívní zkušenost s provozem dodává nadšeným aktérům potřebnou energii a další odhodlání. Samotné výstavy, které se zde budou obměňovat třikrát do roka, by však k celkové atraktivitě nestačily. Zdejší kulturní zóna naplňuje své vytčené širší poslání – totiž být přínosnou i v dalších směrech. Nabízí tematické expozice, výpravné publikace, doprovodné programy, filmové projekce, také kurzy umění i akce ve veřejném prostoru. Pro návštěvníky je citlivě zrekonstruován prostor rovněž určen pro kavárnu s domácím sortimentem, sousedící s kvalitním knihkupectvím s uměleckou literaturou i útulným sálem pro dětské hry.
„Nabídku zóny jsme koncipovali ve dvou rovinách. Jedna kopíruje milovníky umění z celé republiky i ze zahraničí, druhá reaguje na potřeby místní komunity malého města… u nás potkáte občany Humpolce v roli účastníků pravidelného kurzu kresby pro dospělé i teenagery, kteří u nás studují Akademii 8smička nebo s námi pojedete vlakem na výlet do galerie ve vedlejším městě,“ komentuje bohatou nabídku Marcela Straková, která dříve pracovala v řadě kulturních institucí včetně Národní galerie v Praze.

Výstavy a různé doprovodné programy či akce vymýšlejí a realizují stálí i externí spolupracovníci. Vše je zde promyšlené a propojené ve vnitřních souvislostech i po vnější vizuální stránce. Za vším je cítit nasazení, poctivá práce i řemeslo, vlastní tvůrčí invence, a samozřejmě také inspirace z podobných institucí s mezinárodním renomé. S těmi má většina týmu 8smičky bohatou osobní zkušenost. „Výstavní program má 8smička připravený tři roky dopředu a každou výstavu doplní programy pro školy, komentované prohlídky, přednášky a živé akce, ať už přímo v zóně 8smičky, nebo přilehlém parku Stromovka, jinde v Humpolci či na Vysočině,“ přibližuje dále plány Marcela Straková.
Zdá se, že vše je zde promyšlené do nejmenších detailů – číslo 8 je všudypřítomné; dokonce vstupné činí symbolických 8,- Kč. Vizuál instituce a propagační i výstavní materiály jsou dílem grafiků Štěpána Malovce a Martina Odehnala. Skládá se z jednoduché typografie doplněné o vizuální proměny čísla 8, které se objevuje od loga, přes úpravu tiskovin až třeba k vlastnímu keramickému servisu, který si zde můžete zakoupit.

Rekonstrukce objektu se ujal humpolecký rodák Luděk Rýzner a František Čekal a jejich architektonické studio OK PLAN. Jaká je vlastně historie tohoto objektu? „Stavba vznikla někdy kolem roku 1909, původně jako zájezdní hostinec, který se posléze přestavěl pro účely soukenické fabriky. Postupně se areál rozrůstal, protože soukenictví zde mělo velkou tradici a díky tomu byl Humpolec v první polovině 20. století bohaté a vyspělé město. Žili zde majetní lidé, kteří nešetřili na architektuře, čehož výsledkem je mimo jiné továrníkova vila v sousedství 8smičky,“ komentuje běh času v rozhovoru pro časopis Architect Luděk Rýzner. Továrna, která pak čekala na zásadní rekonstrukci byla dlouhé roky v devastujícím stavu. Co se tedy zachovalo z minulosti? „Vůbec nic. Vymlácená podlaha v přízemí, v patrech jenom hrubý beton, na půdě prkna. Ale fabrika neměla žádný zajímavý detail ani uvnitř… Dokonce jsme s hrůzou zjistili, že sloupy byly bez patek… Statik žasl, protože podle reality měl dům už dávno spadnout,“ vzpomíná na výchozí podmínky Luděk Rýzner.

Tovární hala z 19. století byla od roku 2010 administrativní budovou či skladem, a o šest let později započala další přestavba tak do podoby jakou známe dnes. Je elegantní, respektuje ozvuky původní atmosféry, ale dodává nové vzezření a špičkovou technologii. Na ploše tři tisíce metrů čtverečních se rozkládají výstavní sály a designové kavárny s repasovanými křesly slavného funkcionalisty Jindřicha Halabaly. Také jsou zde další prostory pro trávení volného času. A skrývá se zde i soukromý depozitář hodnotných děl. Z této rozsáhlé sbírky českého moderního a současného umění se využívají artefakty k jednotlivým expozicím, ale rovněž jsou velkoryse zapůjčovány k výstavním účelům jiných institucí. 8smička se zkrátka ve své specifické lokalitě neuzavírá do sebe, ale spolupracuje i s ostatními významnými subjekty.

Samotné ambiciózní plány se začaly naplňovat s první výstavní přehlídkou nazvanou Pocta suknu: Textil v kontextu umění. I tento počin byl poměrně unikátní i zajímavý svým širším kontextem. Výstava představila osmdesát čtyři převážně českých umělců a jejich textilní práci za posledních sto let. Pod jednou střechou se zde objevila díla z místní sbírky i zápůjčky z našich prestižních muzeí a galerií či od zúčastněných autorů. Diváci tak mohli obdivovat práce Adrieny Šimotové, Milana Knížáka, Františka Skály, Zorky Ságlové a mnoha dalších umělců, kteří více či méně používali ve své tvorbě textil. Již během prvního týdne konání navštívilo instituci na 1200 milovníků umění z celé republiky. 8smička se stala novou zastávkou na D1 na trase Praha – Brno a zpět, která stojí za to.
Časem by měla být instalována v prostorách 8smičky také stálá sbírka umění 20. a 21. století. Máme se na co těšit. Chybět zde nebudou známí klasici českého umění Jan Zrzavý, Josef Čapek, Emil Filla nebo Toyen a mnozí další. Z novějších autorů jmenujme Josefa Bolfa, Václava Cíglera, Jiřího Davida, Petra Nikla, Karla Malicha, Michaela Rittsteina či zmíněnou humpoleckou rodačku Zorku Ságlovou.
V současné době navazuje na úvodní jarní přehlídku výstava opět nezvyklá, objevná a tematická. Hlavní kurátorka humpolecké 8smičky Emma Hanzlíková shromáždila se svými spolupracovníky obrazy, plastiky, objekty či video instalace s jednotným jmenovatelem. Již název výstavy Dvě hlavy čtyři ruce napovídá, že byli tentokrát sezváni autoři, kteří pracují společně ve dvojici. Vytvářejí artefakty, na nichž se oba podílí. K tomu Emma Hanzlíková dodává: „Vystavuje několik tvůrčích párů, které vystupují jako jedna entita… Pojítko v dílech mezi jednotlivými dvojicemi je založeno na párové symetrii, zrcadlovém odraze, optickém klamu, na schopnosti vést dialog či hře s identitou a ironií. Partnerské fungování v páru je primárně přirozeným přírodním principem, avšak ve světě výtvarného umění se stále jedná spíše o raritu.“
8smička tedy zpřístupňuje či osvětluje aktuální umělecké trendy i některá specifická témata. A to jistě není jednoduchý úkol. V Humpolci se však sešla řada příznivých faktorů. Na počátku stál manželský pár Barbora a Zdeněk Rýznerovi, milovníci a sběratelé umění, z kterých se stali mecenáši zdejšího kulturního dění. S přáteli založili nadační fond spolupracující s významným generálním partnerem – firmou Hranipex. Dali dohromady dvanáctičlenný kvalitní tým, který naplňuje bohulibou vizi, za kterou se v místním předběžném průzkumu postavili i zdejší obyvatelé. Z původních osmnácti textilních továren tak slouží veřejnosti jediná, ta s číslem 8. Že to byl projekt, který uvítala a využívá i širší veřejnost, je zjevné. Od slavnostního otevření navštívilo 8smičku více než pět a půl tisíce návštěvníků. Celý tým 8smičky sází nejen na skvěle rekonstruovanou budovu, krásné prostory, atraktivní, a přitom náročný výstavní program, ale také na promyšlený marketing. I v tomto smyslu je institucí příkladně současnou a svého druhu ojedinělou.
Radan Wagner
Diskuze k tomuto článku