Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích představuje tvorbu významného fotografa a pedagoga Jana Pohribného (1961). Autor se na fotografické scéně pohybuje od poloviny 80. let 20. století. Již ve svých tvůrčích počátcích byl významně ovlivněn land artem, zvláště britskou školou, preferující citlivé zásahy do krajiny a využití přírodních materiálů. Ve své volné tvorbě Pohribný krajinu dokresluje různými přírodninami, nejčastěji ale světlem. K malbě světlem, luminografii, se pojí i práce s barvou. Přirozený kolorit krajiny dotváří barevností umělého světla, různými filtry, nebo výjimečně kolorit upravuje v postprodukci. Jeho hlavním tématem je vztah člověka k přírodě.
Krajina hraje hlavní roli i na litoměřické výstavě, na níž je vystaveno pět fotografických cyklů z let 1988–2022. Pohribný na vybraných fotografiích zúročil svůj zájem o megalitické památky a prehistorická posvátná místa Evropy i Asie, za nimiž se vydával od roku 1990. Megality nejen dokumentoval, ale také interpretoval jejich skryté energie a symboly.
Autor ale neopomíjí ani „profánní“ krajinu, do které vstupuje geometrickými světelnými objekty a tvary. Krajinu světlem interpretuje jako místo s latentním duchovním rozměrem a otevírá další možnosti jejího čtení.
V dalším cyklu krajinu oživuje inscenovanou figurou a prostřednictvím symbolů vstupuje do neviditelného světa imaginace a snů. Skrze příběhy a archetypální figury vyjadřuje existenciální téma člověka. Do krajiny Pohribný zasadil i cyklus věnovaný svému příteli, obalovému designerovi Janu Činčerovi. Různé objekty vyrobené z ručního papíru, nebo jejich části, Pohribný vystavoval volné přírodě a konfrontoval tak odlišné charaktery přírodnin. Svůj nejnovější cyklus autor nazval Pittura Intima.
Tentokrát do krajiny svými intervencemi nevstupuje přímo, ale na různé krajinné charaktery přikládá minimalistickou malbu jednoduchých geometrických tvarů. Jako fotograf Pohribný vychází z reálné krajiny, které se dotýká, prožívá ji. V kontaktu s ní hledá identitu jak současného člověka v obecné rovině, tak i svou vlastní, otevírá možné varianty námi žitého světa a duchovní rozměr místa. Zasazení jedince do širšího kontextu přesahující přírody má nutně existenciální charakter. Ve svých fotografiích se výjimečně dotýká i politických anebo filosofických otázek.
Alena Beránková
Jan Pohribný: narozen 8. února 1961 v Praze
studia
1976–1980 – Střední průmyslová škola grafická v Praze (obor užitá fotografie)
1981–1986 – Filmová a televizní fakulta AMU v Praze (katedra umělecké fotografie)
1985–1986 – Půlroční stáž na Taideteollinen korkeakoulu (UMPRUM) v Helsinkách (FIN)
Profesní cv
Od roku 1986 pracuje jako samostatný fotograf-výtvarník. Vedle své volné tvorby se věnuje převážně reklamní a ilustrační výtvarné fotografii. Spolupracuje s řadou předních agentur, firem, vydavatelství a časopisů doma i v zahraničí.
Od roku 1990 je členem a od roku 2017 prezidentem Asociace profesionálních fotografů (APF). APF zastupuje od roku 2018 ve správní radě Evropské federace profesionálních fotografů (FEP). Od roku 1990 je členem Pražského domu fotografie (nyní FotoForum Praha), kde v letech 1992–1997 byl lektorem a hlavním koordinátorem Letních dílen PHP a od roku 2003 je členem jeho správní rady. Od roku 1995 je zakládajícím členem a do roku 2016 i prezidentem Spolku pro obnovu únětické kultury. V letech 1998 – 2013 byl pedagogem na Institutu tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě v Opavě. Od roku 2011–15 byl externím pedagogem na VOŠ Michael. Od r. 1997 působí jako lektor workshopů doma i v zahraničí, zejména ve Finsku, Norsku a Itálii, v letech 2003 – 2012 přednášel na Prague Summer Program pro Western Michigan University. V roce 2006 absolvoval roční residenční umělecký pobyt v okrese Etelä – Savo ve Finsku. Od roku 2017 je členem Light painting World Alliance.
Výstava: Jan Pohribný. Spi-rituální krajina, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, do 22. 3. 2023
Doporučujeme: komentovaná prohlídka výstavy s Janem Pohribným 9. 3. 2023 od 16:30 hod
Diskuze k tomuto článku