• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Úterý, 13 května, 2025
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcíNovinka
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
  • Kalendář akcíNovinka
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
Eva Chmelová: Lost and Found / NOOKART studio

Eva Chmelová: Lost and Found / NOOKART studio

Autor: - red -
Před 2 roky
v rubrice Výstavy
Doba čtení: 2 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Malířka Eva Chmelová v těchto dnech představuje své obrazy na výstavě Lost and Found v NOOKART Studio v pražské Vodičkově ulici. Jedná se o výběr maleb z posledních let. Naposledy jsem mohli vidět její tvorbu v Galerii Villa Pellé (Konfigurace, 2020).

Pohled do instalace výstavy

Eva Chmelová maluje zpravidla jemně, někdy dokonce tajemně. Barvy, a ještě častěji lazury, klade a vrství celkem nezvykle na černém podkladu pevné desky, která jí umožňuje různorodé techniky. Své kompozice postupně vyjevuje z temného pozadí a zvažuje, kam až jít, respektive co a jak sdělit… Ke svým záměrům potřebuje akrylovou barvu, ale mnohdy i kresbu nebo dokonce vlepované díly papíru. Na nich bývají texty či fotografie, které se – ač poněkud zamaskované, stávají součástí zobrazeného, avšak ve významu spíše jen tušeného příběhu.

REKLAMA

Nositeli takového obrazového sebe-reflexivního vyprávění bývají lidské figury mužské a někdy i ženské, dále pak běžné předměty, totiž volně plující objekty… často to jsou banány nebo pikantně vyhlížející papričky či jiné plody… Nezanedbatelnou složkou na těchto obrazech vyvěrajících ze života je písmo nebo celý souvislý text. Ten je někdy čitelný, jindy zastřený nebo prostě jen ozdobný (zde se projevuje malířčina středoškolská výuka písmomalířství a kaligrafie, kterou tak nadále miluje a citlivě do svých kompozic aplikuje).

Kalokagathia, 2023

Eva tedy maluje, kreslí, vpisuje a vlepuje podle potřeby a intuice směřující k výsledné vrstevnaté zprávě. V tichosti svého letenského ateliéru spřádá témata a formuluje s jistou dávkou skutečnosti a ironie své podmanivé imaginace. V nich lze hledat i další ingredience: radost i bolest, empatii i nadhled, věci osobní i obecně lidské. Vše se zde umně mísí do výsledné atmosféry, kterou však nelze zcela a jednoznačně uchopit pouze jedním obrazem. Máme před sebou díla samostatná, která však vedle sebe dokládají hlubší a smysluplnou kontinuitu. Máme tedy před sebou zjevnou tělesnost, tu a tam citovanou věcnost a vždy poněkud umírněnou, avšak naléhavou sdělnost.

Čtěte také

Vladimír Kokolia je zoufalec

Vladimír Kokolia je zoufalec

Před 5 roky
Fotografka Marie Tomanová: New York New York

Fotografka Marie Tomanová: New York New York

Před 4 roky

Eva nás totiž nechává nahlížet do kuchyně svých inspirací a pohnutek otevřeně jen do jisté míry, přičemž spektrum různých nálad je celkem široké… od jakési splývané (zpravidla vodní) radosti či bezproblémovosti zrovna prožívané chvíle – přes sarkastický společenský komentář – až po, řekněme, ztlumené chmury. V této souvislosti zde můžeme připomenout ráj, peklo i očistec Evina oblíbeného Danta Aligieriho. Očistcem zdá se být Evin proces soustředěného malování, odvíjející se skutečnost samotné tvorby, ve které transformuje osobní zkušenosti do obecnější roviny. A to je zde důležitý princip. Přítomnost a zároveň míra soukromého vkladu je určujícím nábojem jisté autenticity, která se může stávat všeobecně sdílenou a zakoušenou látkou.

Nebe ,peklo, ráj, 2023

Nejnovější obrazy pocházející z posledních let tedy vznikaly více na základě privátní reflexe. Jsou malovány, kresleny a lepeny z konkrétních důvodů. Nejsou to však doslovné a všem dostupné deníky. Názvy jednotlivých děl – stejně tak jako titul výstavy – ledacos napoví, ale více neprozradí. Není to ani potřeba. Tajemství je uchováno. Máme zde co dočinění s poctivou tvorbou, jistým směřováním a cílením, s polohou obsažnou, která nabízí divákovi vlastním způsobem zakoušet a prožívat na dané téma vlastní příběh. V rámci celé Eviny tvorby se jedná o nový či jiný důraz na povahu sdělení. Dříve byl kladen akcent na ikonografii znaků a symbolů či magický realismus nebo civilní hédonismus. O to se můžeme přesvědčit na jejích webových stránkách či v publikacích. Nyní se jedná o malbu bližší běžně nahlíženému životu, i když s přesahy a uměleckou nadsázkou. Říká se, že samota se mění v osamělost, když si člověk nemá co říct. V tomto smyslu nemusíme mít o Evu obavy – její vnitřní dialog je stále živý, pohledný a podnětný.

O schopnosti celkem hravě nahlížet vlastní události nakonec svědčí také názvy těchto nových obrazů: Plaveme v tom, Nebeský klid nebo Nebe, peklo, ráj, ale také V zajetí toxických idejí, Krása těla, ušlechtilost duše, English Lesson nebo Ztráty a nálezy, které se staly titulem celé výstavy. Zbytek je už na nás: „někdo se jen dívá, ale jiný vidí“. Eva Chmelová maluje a zaznamenává, je empatická i jde do hloubky a jednotlivé konstelace malbou fixuje… Při pohledu na její obrazy mě napadá jedno moudro Czeslawa Milosze, které zní: „Je možné uzdravit vlastní život silným přemýšlením o věcech poznaných, přemýšlením tak silným, že místa a lidi neodnese čas a všechno potrvá skutečnější, než bylo.“

Radan Wagner

foto: archiv

Eva Chmelová absolvovala Střední uměleckoprůmyslovou školu v Bratislavě, kde studovala u profesora Rudolfa Fily a následně pražskou Akademie výtvarných umění u profesora Františka Jiroudka (1981 – 1987). Dnes se v Praze věnuje volné tvorbě, grafickému designu, fotografii a spolupráci a poradenství na výtvarných řešeních interiérů. Po sametové revoluci v roce 1989 Chmelová založila se svými přáteli výtvarnou skupinu Tunel. Bratislavská rodačka Eva Chmelová je již od roku 1996 členkou Spolku výtvarných umělců Mánes. Její práce jsou zastoupeny v soukromých i galerijních sbírkách na několika kontinentech.

Více informací naleznete ZDE.

Relevantní články

Pragovka Gallery připravila výstavu 33 umělců…
Aktuálně

Pragovka Gallery připravila výstavu 33 umělců…

Před 3 roky

Na nové výstavě Pole v množném čísle / Velká voda, která bude zahájena již tuto sobotu 7. května v rámci...

Fusion – Jana Šárová v pražské Špálově galerii…
Výstavy

Fusion – Jana Šárová v pražské Špálově galerii…

Před 2 roky

Zřejmě jen těžko lze najít pro práce Jany Šárové výstižnější označení než právě fúze... Je trefné především proto, že dobře charakterizuje...

Diskuze k tomuto článku

Nejčtenější ...

  • Fotografka Marie Tomanová: New York New York

    Fotografka Marie Tomanová: New York New York

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Lidské tělo v hlavní roli: Tono Stano – fotografie / MK

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Dokument o fotografce Marii Tomanové míří do kin…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Vychází kniha: Jiří David – Vizuály / No Exit

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • „Poutnice“ Petra Pavlíka jako stále platný příběh…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0

Sledujte nás

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

Vítejte zpět!

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se
  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa

© 2019 ArtRevue

NOVINKA

Spustili jsme e-shop knih o výtvarném umění

Přejděte na e-shop