Když roku 1980 v Paříži zemřela malířka Toyen, její pozůstalost byla později na třech večerních aukcích nabízena k prodeji. Mezi jejími díly se nalézal i obraz Jindřicha Štýrského, který se v roce 1982 prodal za 72 tisíc franků. Ve stejném městě se tento týden stejné plátno vydražilo za více než 92 milionu korun neznámému novému majiteli. Český surrealismus tak zaznamenal na mezinárodní scéně dobrý výsledek: jedná se o jedno z nejdražších děl českého původu prodaných v aukci.
Štýrského olejomalba nazvaná Trauma zrození je rekordním výsledkem tohoto malíře. Představuje kompozici z roku 1936 o rozměrech 1 x 2,5 metru s černým pozadím, na němž jsou rozprostřeny různé předměty a fragmenty. Pro malíře mělo toto plátno mimořádný význam: až do své smrti v roce 1942 ho měl pověšené nad svou postelí v pražském bytě, poté jej vlastnila – a nikdy neprodala jeho přítelkyně Toyen.
Jindřich Štýrský (1899 – 1942) dotyčný obraz vytvořil krátce poté, co prodělal velmi závažnou srdeční nemoc, při které málem zemřel. Jedná se pravděpodobně o jedno z nejambicióznějších malířových děl, které v různých symbolech a odkazech shrnuje jeho dosavadní uměleckou i životní cestu stejně jako hlubinné nevědomí. „Na obraze vidíme lidský plod v děloze, která může evokovat jakýsi rubáš. Na druhé straně obrazu spatřujeme cosi jako peřinu nebo zavinovačky, které jsou potřísněné krví spojované s porodem,“ podotýká Thomas Bompard – odborník na surrealismus, který na aukci spolupracoval. „Je zde také lebka aligátora, která může evokovat smrt, avšak může znázorňovat porodní kleště. Obraz nabízí celou řadu interpretací…“ sdělil médiím Bompard před středeční aukcí.
Štýrský a Toyen se stali členy českého sdružení Devětsil, po odchodu do Paříže v druhé polovině 20. let 20. století vytvořili artificialismus a dostali se do kontaktu s francouzským surrealismem. Jeho představitelé André Breton a Paul Éluard pozvali tuto dvojici do Paříže a během tohoto pobytu Štýrský onemocněl a skončil ve zdejší nemocnici. Po návratu do Prahy pak vytvořil své mistrovské dílo, ovlivněné osobní zkušeností, ale i novými inspirativními prameny.
Do obrazu Trauma zrození otiskl své úvahy o životních cyklech i hraničním zážitku ze setkání se smrtí i návratem do života. Název malby se přitom shoduje s titulem dobové psychoanalytické studie rakouského filozofa a literáta Otto Ranka, respektive blízkého spolupracovníka Sigmunda Freuda. Od svého vydání byla tato teoretická úvaha ve francouzských i českých surrealistických kruzích oblíbena a citována, mezi jinými ji publikoval Vítězslav Nezval v revue Zvěrokruh.
Studie populárního Otto Ranka dávala do souvislosti stavy (podvědomé) úzkosti s pocity nově narozených bytostí (viz. dnes Stanislav Grof a jeho nauka o prenatálním životě). Okamžik změny stavu – pohybu z matčina bezpečného lůna do odloučenosti a nebezpečného světa je frustrujícím okamžikem. Zvláště zasažení jedinci pak, podle Ranka a dalších psychoanalytiků, musí během léčby podstoupit „druhé zrození“, aby dospěli k lepšímu duševnímu zdraví.
Štýrského vrcholné dílo zahrnuje osobní i obecný příběh o znovuzrození v různých stádiích celého cyklu. S obrazem byl malíř svázán vskutku osudově – zprvu momentem vlastního znovuzrození po skoro tragickém srdečním kolapsu v roce 1935 a později v okamžiku své smrti, který nastal 21. března 1942 v jeho smíchovském bytě.
Štýrského Trauma zrození tedy putovalo následně do Paříže, kam jej odvezla Toyen prchající v roce 1947 z Československa před komunistickou hrozbou. Obraz, který Štýrský ani Toyen nikdy neprodali, byl na veřejnosti představen na členské výstavě SVU Mánes na podzim 1936. Nyní je považován za esenci surrealismu v evropském měřítku.
Jindřich Štýrský se po středeční aukci přiřazuje ještě výrazněji k prozatím známější a vyhledávanější Toyen, také k Josefu Šímovi a Františku Kupkovi, jeho obraz Tryskání II se v březnu 2021 prodalo (rovněž v Sotheby´s) v přepočtu za 230 milionů korun, což znamená celkové prvenství. (Předtím byl na první příčce z hlediska prodeje nevelký středověký obraz Trůnící Panna Marie s dítětem připisovaný dílně Mistra vyšebrodského oltáře (kolem roku 1350), který se prodal 30. listopadu 2019 v Dijonu s přirážkou v přepočtu za 158 milionu korun.
O toto dílo měla zájem i Národní galerie v Praze, avšak byla přeplacena Metropolitním muzeem v New Yorku. Před dražbou se cena odhadovala na 400 tisíc až 600 tisíc eur (10,2 milionu až 15,3 milionu korun), výsledná suma se však po dramatickém souboji v aukční síni vyšplhala na více než osminásobek. Přitom „Majitelé obraz považovali za obyčejný dekorativní panel a chtěli ho prodat společně s nepříliš hodnotnými stříbrnými předměty a koupelnovým nábytkem,“ popsal šťastný objev znalec Hugues Cortot ze skupiny Turquin, která aukci pořádala).
-red-
foto: archiv
Diskuze k tomuto článku