Od nynějška si můžete prohlédnout ojedinělý výstavní projekt. Galerie Ambulance v prostorách Fakultní nemocnice v Motole (uzel C) pořádá další přehlídku fotografické tvorby Gabiny Fárové. Pod názvem České ateliéry zde autorka představuje výběr z významné série portrétů českých výtvarníků.
Gabina Fárová se začala objevovat na české kulturní scéně v polovině osmdesátých let. S přirozeným talentem a citem pro správný okamžik již nějaký čas pracovala pro družstvo Fotografia a zachycovala rodinné společenské události. Svatby, pohřby či promoce – to byla zadaná témata, na kterých si mohla vyzkoušet také smysl pro improvizaci v nastalé konstelaci. Až po této dvouleté zkušenosti z „terénu“ zahájila studia na pražské FAMU – v oddělení umělecké fotografie. Předešlá praxe jí přišla vhod – a promítá se i do její následné volné tvorby. Ani na studiích se nenechala zlákat číhajícím planým artismem – a přes své estetické cítění zůstává jednou nohou na půdě reálného a nepřikrášleného světa.
Máme však co dočinění s fotografkou výtvarnou, milující život se všemi možnými fazetami, autorkou nahlížející pozitivně na lidskou existenci. A tak nachází přirozenou krásu v intimních detailech i celkových výjevech. Vnímáme zde navíc jistou noblesu, kultivovanost, úctu k tradici a přesvědčivou interpretaci. Gabina vyrůstala a formovala se v uměleckém prostředí, zblízka mohla vídat inspirující osobnosti oficiálního vysokého a později nutně alternativně disentního umění. A snad i proto nezůstává jen u dokumentování všedního, ale svá témata jaksi zevnitř transformuje do výtvarné roviny, tvůrčí reflexe či umné hry světla a tvarů.
V černobílých valérech pečlivě připravovaných kompozic převažuje spočinutí, avšak i tušená vitalita a zdravé vědomí. Na sledovaných fotografiích je však ještě „něco“ navíc – jakási výsledná atmosféra povznášející snímky z rutiny k jedinečnému přesahu. Zanechává zde artefakty, dalo by se říct, nadčasové. Dílo autorky je z tohoto pohledu nezaměnitelné, přitažlivé a jedinečné.
Gabina pracuje zpravidla v širších cyklech. Jsou to fotografické obrazy, které mají duši a styl – znát jsou zde stopy procesu směřující k vytčenému cíli. Snímky jsou utvářeny světlem, stínem a jasnou kompozicí, empatickým vztahem k pozorovanému motivu. Sdělují viděné, ale i zamýšlené, nechávají promlouvat motiv, který je však tvůrčím vkladem povýšen na svébytné dílo.
Fotografka se většinou zaměřuje na člověka – jeho gesto, portrét, postavu či akt bez zbytečných okolních detailů. Hledá jejich podstatu a jedinečnost. Její mimořádná schopnost takto hledat a nalézat je evidentní rovněž ve známém cyklu portrétů současných českých umělců nazvaném České ateliéry (2004 – 2005). „Cosi“ je jim společné, avšak v jednotlivých případech se liší podle povahy každého tvůrce – malíře či sochaře – i podle okolnosti či atmosféry v průběhu portrétování.
Jedná se o jedinečný a dlouhodobý dokument, mapování výrazných osobností všech generací v prostředí jejich ateliérů. Gabina zachytila jejich vizáž, ale i duši, neboť také porozuměla jejich dílu. Rozmlouvala s nimi – nenápadně, uvolněně, avšak pozorně je sledovala a čekala na svůj okamžik – na přirozenou a pro každého z umělců typickou chvíli a jedinečnou energii. Gabina Fárová je respektovanou fotografkou a vnímavým člověkem.
foto: Gabina Fárová a Pavel Calda
Diskuze k tomuto článku