Slavný triptych Leknínů představil Claude Monet v roce 1926… Po necelých sto letech transformoval tuto malbu čínský umělec prostřednictvím známého Lega. Jeho nynější výstava v Londýně nazvaná Smysluplnost nabízí návštěvníkům pět velkoformátových instalací vytvořených z objektů, které umělec sbíral již od 90. let. Aj Wej-wej je dlouhodobě fascinován artefakty typickými pro svou dobu. Bývají to například porcelánové sošky, nástroje z doby kamenné, nádoby na čaj a víno nebo nynější kostičky stavebnice Lego. Z těchto různých artefaktů vytvořil díla, díky kterým chce diváky seznámit s historickou i současnou kreativitou lidstva.
Aj Wej-wej je jedním z nejvýznamnějších a nejuznávanějších umělců současnosti – mezinárodně proslulý je pro své naléhavé umění i aktivismus. Jeho činnost nerozlišuje mezi disciplínami: pohybuje se napříč volným uměním, architekturou, designem, filmem, sběratelstvím a kurátorstvím. U nás na sebe upozornil výstavou, kterou uspořádala Národní galerie v Praze (video naleznete ZDE).
Současná expozice byla otevřena v Design Museu v Londýně pod názvem Making Sense/ Smysluplnost. Na ní původem čínský umělec – disident představuje několik velkoformátových instalací, které tentokrát kladou větší důraz na design. Hlavní atrakcí je dílo sestavené z 650 000 kostek stavebnice Lego, jehož předlohou se stal slavný impresionistický obraz Claude Moneta. Toto „Incident Lego“ je vskutku rozměrné a naléhavé… A předchází mu také jeden příběh: v roce 2014 započal Aj Wej-wej skládat portréty politických vězňů z oblíbených kostek, avšak výrobce mu přestal dodávat potřebný materiál. Umělec tedy oslovil mezinárodní veřejnost – a ta ho začala ve velkém zásobovat. Nyní se tedy mohl pustit do 15 metrů širokého obrazu inspirovaného Monetovými Lekníny, díla vyvedeného ve 22 barvách a 650 000 dílcích slavné skládačky. Výslednému dílu dal konceptuální umělec název Lekníny #1.
Na Monetově obrazu vnímáme lekníny plující na jezírku zachycené v jedné ze zahrad malířova rodného města Giverny nedaleko Paříže. Na této malbě plné klidu a přírodní harmonie strávil bytostný impresionista dlouhých 12 let. Aj Wej-wej tuto velkolepou kompozici vytvořil znovu, avšak tato „rekonstrukce“ namísto tahů štětců vykazuje zblízka spíše pixelový charakter. Takto prý odráží věrněji soudobý digitální svět.
Součástí Leknínů #1 je však partie, která nový výsledek od původní předlohy přeci jen odlišuje. Čínský autor totiž do díla zakomponoval jakýsi temný portál, symbolizující jeho pobyt v nuceném vyhnanství v 60. letech. Umělcův otec, básník Aj Čching, byl tehdy označen za nepřítele státu – a s rodinou byl vyhnán do provincie Sin-ťiang, kde žili v podzemním obydlí. Součástí legového obrazu je proto trhlina do Aj Wej-wejovy minulosti, kterou poznamenal čínský komunistický režim.
Vedle této instalace nalezneme na londýnské výstavě i další zajímavé projekty. Na jednom z nich jsou vedle sebe vyskládány fragmenty nástrojů z pozdní doby kamenné: 4000 kusů tak zde připomíná počátky „designu“, který se pojil k nástrojům nutným pro přežití. Různé sekeromlaty, nože, dláta či kolovrátky „připomínají zapomenuté know-how,“ uvádí umělec. Tyto nálezy prolíná se současností, když například urnu z dynastie Han pojednal logem Coca Coly nebo vytvořil sochu iPhonu vysekanou z původní nefritové sekery.
Další instalace v Londýně se skládá z 250 000 porcelánových hubiček z konvic či nádob na víno, které byly ručně vyrobeny v dávné historii – tedy v období dynastie Song (960 – 1279 našeho letopočtu). „Takové množství předmětů dokládá rozsah výroby porcelánu v Číně již před tisíci lety, ale i současnou devastaci země mohutnou a bezohlednou výstavbou“ dodává umělec, který z důvodů pronásledování ve své vlasti nežije.
Výstava: Aj Wej-wej – Making Sense/ Smysluplnost v Design Museu v Londýně potrvá do 30. června 2023.
foto: Design Museum London a archiv
-red-
Diskuze k tomuto článku