Slavný režisér David Lynch chtěl být původně malířem. V jeho filmech je to znát – atmosféra a podmanivá vizualita v nich hrají hlavní roli. Své výtvarné činnosti se však nikdy zcela nevzdal; maluje, kreslí i vytváří grafické tisky. V posledních letech se této činnosti dokonce věnuje více než filmování. Také díky „transcendentální meditaci“, které se denně oddává od roku 1973, jsou jeho vyobrazení surreálně vrstevnatá a čímsi naléhavá. Posledním Lynchovým filmem určeným pro kina byl „Inland Empire“ z roku 2006. Od té doby nic nenatočil jen s jednou výjimkou… a ta se týká výtvarného umění.

Lynch tvoří soustředěně a intuitivně. „Pokud chceš hodinu malovat, potřebuješ čtyři hodiny času,“ podotýká. „Nápad, se kterým pracujete musí mít dostatečnou sílu, aby vás pošťuchnul dopředu, protože vše, co následuje, je už jen princip akce a reakce… Pak se k tomu zas posadíte a pozorujete. A najednou vyskočíte ze židle a víte naprosto přesně, jak dál. To je akce a reakce… Žít uměním tedy vlastně znamená svobodu v tom, že máte dost času na to, aby se ony věci mohly stát.“
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku