Prostory ateliéru Michaela Rittsteina (1949) se nacházejí v horních patrech paneláku uprostřed pražského sídliště s výhledem na nedalekou stanici metra. Je to příznačné místo. Tento malíř je ze zkoušené generace, jež zažila během studií převratné události šedesátého osmého roku, ale i následnou (ab)normalizaci. Nyní, po letech je hýčkán, jeho lidem srozumitelná díla jsou vyhledávána a stále více ceněna. Je nezávislý, zajištěný, také však plný energie a stále otevřený novým podnětům. Své si již namaloval a není tak hnán k dalším výkonům. Jeho obrazy – všední ve své výchozí podstatě a vypjatě nadnesené ve svém finálním zpracování – se staly významnou součástí českého výtvarného umění posledních desetiletí. Rittstein maluje v Praze či na Chodsku stále s chutí a zvědavostí, zpravidla zdravě nespokojen s dosaženými výsledky. Neuzavřel se ve svém dřívějším světě groteskních explozí a syrových gagů. Jeho současná malba je snad ještě více uvolněná, smyslná a podmanivá. Rittstein miluje svou práci a také na pražské AVU, kde je poslední dobou profesorem, je nezvykle činorodý a zřetelně oblíbený. Dělá vše naplno, bez salonních manýr, přesto neztrácí cit pro realitu, v které se nachází. Tu však nahlíží osobitě a mnohdy i zábavně. Skutečnost se stávala na jeho obrazech rozpohybovanou hořkou komedií, krvavým hororem, pokleslým kýčem, ale také stále častěji poklidnou krajinou, opuštěným zákoutím… stačí, aby vstoupil do ateliéru a řekl si: kdyby…
Michale, při osobním setkání na mě působíš, tak že jsi vždy ve formě, plný elánu a jasné mysli. Ani stopy po trudomyslnosti či stopách existenciálního přemítání o tragikomické lidské grotesce či vyšinutých panelákových vztazích. Jsi věcný, bez afektů, držíš si spíše odstup. Tvé obrazy se zdají být vším možným, jenom ne dílem pohodového člověka. Žiješ dvojí život nebo zkrátka striktně odděluješ život civilní (vlastní) a malířský (fantazijní)?
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku