Časopis ArtReview zveřejnil svůj seznam Power100, který každoročně představuje 100 nejvlivnějších osobností uměleckého světa. Seznam je výsledkem tajné poroty složené ze „40 mezinárodně působících osobností “. Pořadatelé označili letošní vítězku jako “nejviditelnější a nejprominentnější model umělce / umělkyně, tedy nejen jako fotografickou dokumentaristu, ale také mluvčí a etickou aktivistku”. Její tvorbu představila na výstavě roku 1999 Galerie Rudolfinum v Praze, nyní probíhá její rozsáhlá přehlídka v Amsterdamu.
Letos se tedy na prvním místě objevila fotografka a aktivistka Nan Goldin (v roce 2022 se umístila na 8. místě), což odráží rostoucí vliv umělkyně zvláště po životopisném dokumentu o její kampani proti opioidové krizi, který byl nominován na Oscara. Umělkyně je v současné době představována na retrospektivě “This Will Not End Well” ve Stedelijk Museum v Amsterdamu a samostatné výstavy “Full Moon” v Gagosian v Basileji. Gagosian začal umělkyni zastupovat na začátku letošního roku spolu s galerií Fraenkel.
První místo odráží velké zastoupení umělců (méně již kritiků, recenzentů, galeristů či obchodníků) v celém seznamu. Na něm je představeno 34 umělců a 4 kolektivy… Pro informaci přinášíme další pořadí v top 10: Nan Goldin (nárůst z 8 v roce 2022)Hito Steyerl (nárůst ze 4)Rirkrit Tiravanija (nárůst z 86)Simone Leigh (z původních 7)Isaac Julien (z 52)Ibrahim Mahama (nárůst ze 47)Theaster Gates (nárůst z 18)Steve McQueen (z 27)Karrabing Film Collective (nárůst z 21)Cchao Fej (nárůst z 12) Nan Goldin již dlouho využívá svou praxi k obhajobě zranitelných lidí. Na výstavě Witness z roku 1989 například prezentovala fotografie lidí s AIDS a v roce 2017 založila organizaci P.A.I.N. (Prescription Addiction Intervention Now), aby upozornila na opioidovou krizi.
Její boj proti rodině Sacklerových a Purdue Pharma byl v roce 2022 námětem dokumentárního filmu All the Beauty and the Bloodshed (2022).
Kampaň americké fotografky Nan Goldinové, jejímž cílem bylo zahanbit galerie a muzea, aby přerušily styky s rodinami Sacklerových, majiteli výrobce OxyContinu Purdue Pharma, byla vždy pod drobnohledem – to byla součást jejího záměru. Počínaje rokem 2018 se konala řada hlučných protestů v některých z nejlepších institucí uměleckého světa, včetně Metropolitní opery, Guggenheimova muzea a Louvru, jejichž cílem bylo přilákat co největší publicitu, protože zdůrazňovaly hrůzy opioidové epidemie ve Spojených státech a poukazovaly na roli Purdue Pharma v ní. Ukázaly se jako vysoce účinné.
Nedávno se fotografka a aktivistka také vyslovila proti izraelské válce v Gaze, údajně zrušila práci v nedělním časopise New York Times kvůli reportážím těchto novin, které podle ní “ukazují spoluvinu s Izraelem”. Rovněž přerušila styky s Artforem poté, co vyhodili svého šéfredaktora Davida Velasca za to, že zveřejnil otevřený dopis vyzývající k ukončení izraelských útoků.
V top 10 žebříčku Power 100 zaznamenal nejrychlejší vzestup Rirkrit Tiravanjia, který se vyšplhal z 86. místa v loňském žebříčku. Časopis ArtReview ho ocenil za skvělý rok, který zahrnoval akci v Haus der Kunst v Mnichově, scénografii k inscenaci opery Toshia Hosokawy Hanjo (2004), přehlídku v MoMA PS1, několik výstav v galerii a spolukurátorství Thajského bienále. Nejvýše umístěným galeristou na seznamu je Larry Gagosian na 12. místě před Iwanem Wirthem z Hauser & Wirth, Manuelou Wirth a Marcem Payotem se 14, Davidem Zwirnerem s 19 a Marcem Glimecherem z Pace Gallery s 20.
Mezi ty, kteří se v předchozích letech umístili na vrcholu žebříčku Power 100, patří kurátoři Documenta 15 ruangrupa (2022), NFT protokol ERC-721 (2021), hnutí Black Lives Matter (2020) a ředitel MoMA Glenn D. Lowry (2019).
-red-
foto: archiv , titulní snímek: Nan Goldin (2022), foto: Thea Traff
Diskuze k tomuto článku