Pavel Nádvorník, jeden z hybatelů revolučního dění na pražské FAMU a spoluzakladatel družstva Radost, který předčasně zemřel v roce 1994 v pouhých dvaatřiceti letech, byl i výjimečným fotografem neotřelých témat. Jeho cykly o romské sexuální subkultuře, prostředí předrevolučních kotelen či o prvních porevolučních volbách dodnes překvapují svojí důsledností i pronikavostí. K jeho nedožitým šedesátinám Galerie Benedikta Rejta v Lounech, Ateliér Josefa Sudka a Uměleckoprůmyslové museum v Praze společně prezentují první zevrubnější průřez jeho fotografickým, filmovým i nakladatelským dílem.

K pražské výstavě: Po malířských pokusech, inspirovaných Pavlem Brázdou a Michalem Singerem, se Nádvorník začal v polovině 80. let naplno zabývat fotografií. Cyklus Kotelny vznikl během Nádvorníkova působení v kotelně Ministerstva kultury ve Valdštejnské ulici v letech 1983-1986 (několik snímků pochází z garáže ve Velké Chuchli) a předkládal jej také během svých pokusů o přijetí na FAMU, kam začal docházet na podzim 1988. Viditelné jsou tu ozvěny informelu i pop-artu, ale hlavní kvalitou je tu podrobné vystižení atmosféry tehdejšího dělnického prostředí, protkané touhou kombinující v absurdních kombinacích západní konzum i erotiku.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku