Novodobou sexuální magii inicioval Paschal Beverly Randolf, do krajnosti rozvinul Aleister Crowley a do širšího povědomí ji vrátily knihy Dana Browna. Toto téma lákavé, avšak málo systematicky probádané, mapuje kniha profesora Hugh B. Urbana v originále vydaná roku 2006. Jeho u nás jediná přeložená publikace vyšla v nakladatelství Malvern v roce 2018 – a tu a tam je stále dostupná. Zájemci o duchovní a kulturní souvislosti se dočtou zajímavý příběh pod titulem Magia Sexualis / Sex, magie a osvobození v západním esoterismu.
H. B. Urban (1968) je profesorem religionistiky na katedře srovnávacích studií na Ohio State University a autorem osmi knih také o tantrismu či scientologické církvi; jeho studie o esoterismu však patří k nejpřekládanějším.
Máme tedy nyní možnost nahlédnout do patrně nejsoustavnějšího pojednání o sexuální magii coby modernímu duchovnímu proudu, který autor zařazuje do širšího historického kontextu za období posledních dvou století. Kniha vypráví příběh o tom, jak se „sexuální magie proměnila z úděsné noční můry o sexuálních zvrácenostech, kacířství a rouhání v moderní ideologii osobního růstu a společenského osvobození.“
Sexualita a osobní okultní vědy samozřejmě spolu souvisely v západní představivosti od nepaměti; jistě už od dob gnostických herezí, pronásledování templářů či katarů nebo adamitů… až po nechvalně známé hony na čarodějnice… Často se věřilo, jak autor uvádí, že zakázaná sexualita jde ruku v ruce s tajnými obřady a černou magií. A připomeňme, že toto téma se rozvíjelo v renesančních školách západního esoterismu – od židovské kabaly až po magii slavného a vlivného Marsilia Ficina či výrazného mystika Emanuela Swedenborga. Tyto příklady, stejně jako u vizionářského umělce Wiliama Blakea, se odvíjely stále v jakémsi náboženském systému, kdy spojení mužského a ženského těla bylo pokládáno za pozemský odraz (obraz) sjednocení aktivních a pasivních „aspektů božství“. Avšak teprve v polovině 19. století se některé rysy a akcenty proměnily.
Duchovní sjednocení, erotická symbolika, směřování k transcendentnu v jakémsi „alternativním náboženství“ sílilo na počátku moderní doby, a dokonce již ve viktoriánské epoše. Ostatně ve stejném čase (a zřejmě nikoliv náhodou) se západní okultní tradice stále těsněji mísí s východními vlivy – s hinduismem a buddhismem, respektive kámasútrou a esoterickými sexuálními obřady indické tantry. (V teosofickém učení „Madame Blavatské“ se tyto syntézy západu a východu dostávaly k umělcům, jakými byli Piet Mondrian, František Kupka a další).
V knize Magia Sexualis zkoumá Hugh B. Urban vznik sexuální magie v Americe a Evropě od poloviny 19. století v kritickém nadhledu. Zvláštní kapitoly zde mají Paschal Beverly Randolf, Theodor Reuss nebo neblaze proslulý Aleister Crowley (tomu v loňském roce vyšla zvláštní monografie), tedy „Velká šelma 666“. Také Julius Evola – novodobý gnostik má zde své místo, stejně jako umělec a magik Osman Spare. Dočteme se rovněž vedle tantry o viktoriánské Anglii, fašismu, feminismu, józe… vždy v souvislosti s ústředním tématem, tedy sexuální magií, jejím vývojem i místem ve společnosti (společenstvích). A zkoumání v knize pokračuje přes „psychlogické anarchisty“, chaosmagii („není nic pravda, všechno je dovoleno“) až k nejnovějšímu pozitivně kreativnímu novopohanství – příbuznému holistickému (transpersonálnímu) nalézání současného člověka s novým hlubším vědomím souvislostí.
V knize celkem stranící feminismu se tedy odvíjí příběh hluboké transformace, během které se sexuální tématika proměnila z noční můry v relativně svobodnou záležitost. Urban zde sleduje a mapuje směry a hlavní reprezentanty – a také se ptá, proč sexuální magie je výlučná, v čem přínosná i nebezpečná, slastná i zneužitelná (tak jako všechny nauky). V knize se uvádějí rovněž přímé citace: „Každý jednotlivec je středem vlastního univerza… a jeho bytostná přirozenost určuje… jemu příslušný směr a jednání,“ (Crowley).
Autor knihy zkoumanou látku neromantizuje, ale podrobuje faktickému pozorování (poukazuje také na škodlivá extrémní hnutí), ale v podstatě nesoudí, jen předkládá. Opírá se o dobové charakteristiky: „Zvláště bezprostředně po autorech, jako byli Sigmund Freud, Wilhelm Reich a jejich žáci, se prostřednictvím sexuality začala stále větší a větší měrou definovat samotná esence lidské přirozenosti.“ Kniha Magia Sexualis tedy nabízí neotřelý, někdy i kritický pohled na prožívání a chápání sexuality v moderní i postmoderní společnosti, ale také na tuto společnost i s jejími sny, představami a aspiracemi. Pojednává o tématu, které se rozprostírá do dalších oblastí, oborů a komunikačních projevů včetně sociálních sítí a umělecké tvorby.
Knihu lze objednat zde: Magia Sexualis / Sex, magie a osvobození v západním esoterismu, Hugh B. Urban, přeložil Jindřich Veselý, nakladatelství Malvern, Praha 2018
-red-
foto: archiv
Diskuze k tomuto článku