Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou představuje nyní další atraktivní výstavu, tentokrát věnovanou žijící legendě Theodoru Pištěkovi (1932), který se letos dožívá 90 let. Ten se v malířství proslavil jako autor hyperrealistických pláten, která vytvářel od počátku 70. let. Námětem jeho obrazů bývá v tomto podání zpravidla motorismus, respektive automobilové závody a jejich mimořádně výkonné stroje. Zastavme se u jednoho z nich. Jeho reprodukce se stala hlavním poutačem k právě probíhající výstavě.
V roce 2020 zaznamenala na aukci Pištěkova kompozice pod názvem Adieu, Guy Moll zvláštní pozornost sběratelů i médií. Stala se totiž nejdražším dílem poválečného českého umění – a výsledek navíc vrátil na post nejdražšího našeho žijícího umělce. A výsledná cena? Ta činí rekordních 21,2 milionu korun! Nyní se nachází v soukromé sbírce.
Pištěk na tomto obraze pracoval s přestávkami čtvrt století. Popudem mu v roce 1992 byla inspirace silným příběhem francouzského automobilového závodníka Guye Molla. Ačkoliv zahynul ve 24 letech, a jeho profesionální kariéra trvala pouhé 2 roky, stal se legendou. Dnes je zasvěcenými pozorovateli považován za největší talent motorismu. Mladík dokonce uhranul i Enza Ferrariho, který ho angažoval ve svém závodním týmu.
Guy Moll byl tedy nadějným závodníkem, který působil na začátku 30. let. V srpnu 1934 ve věku necelých 24 let skončil jeho život. Stalo se to při závodech na okruhu Pescara ve střední Itálii, když ztratil kontrolu na nad svou pověstnou Alfa Romeo P3 a narazil ve vysoké rychlosti do mostu. Pro malíře Pištěka, který miluje motosport má popisovaný obraz také osobní vazby. V této kompozici plné obdivu a nasazení se rovněž vyrovnával se smrtí své první manželky – filmařky Věry Filipové-Pištěkové.
Jak je Pištěkovým zvykem, obraz, který není dokončen, neukazuje ani návštěvám svého ateliéru. Vědělo se, že maluje cosi velkého, ale více ven neproniklo. Svou veřejnou premiéru měl obraz v roce 2017 v Galerii Zdeněk Sklenář uspořádané výstavě v Praze k malířovým 85. narozeninám. Později byl k vidění na Pištěkově retrospektivě v Domě umění města Brna. Ze zpětného pohledu je zřejmé, že se jedná o poslední hyperrealistický obraz a také proto s jeho prodejem dlouho váhal. V posledních letech se umělec věnuje definitivně jinému „astronomickému“ stylu, jak prokázal na své výstavě s názvem Rozhovory s Hawkingem (obrazy z let 2017 – 21).
Celkem rozměrnému plátnu dominuje lesknoucí se červený závodní automobil Alfa Romeo s číslem 7 na chladiči coby předchůdce monopostů Ferrari. Na ploše jsou hyperrealistickou malbou přidány – černobílá fotografie s utrženým rohem s autogramem legendárního jezdce. Na spodní části obrazu je zas „připevněn“ (přimalován) lepící páskou a připínacím špendlíkem jiný vzkaz: francouzské rozloučení Adieu.
Na aukcích se Pištěkova díla prodávají za milionové částky již 10 let. V květnu 2013 byla velkou událostí dražba obrazu Na návštěvě u Harrachů, který na aukci Galerie Kodl vystoupal z necelých 2,3 milionu na 3,24 milionu korun. Cenový rekord od loňského června drží monumentální abstrakce Stavba č. 2 z roku 1995, která se na aukci 1. Art Consulting prodala za téměř 3,7 milionu korun.
-red-
foto: archiv a AJG
Diskuze k tomuto článku