V těchto dnech se opět více mluví o geniálním malíři, jehož nedávná londýnská výstava vzbudila nadšení i kontroverze. Tentokrát je ale důvodem blížící se senzační prodej jeho dlouho neviděného obrazu a odhaduje se, že „půjde“ v aukčním domě Sotheby´s za 35 milionu liber (42 milionu dolarů) ne-li více. „Je považován za nejcennější novodobé dílo nabízené v Londýně za téměř deset posledních let,“ oznamuje dražitel.
Malba z roku 1964 zachycuje malíře Luciana Freuda a byla vytvořena – jak už to u Bacona bývalo zvykem – podle černobílé fotografie pořízené v roce 1960 jejich společným přítelem Johnem Deakinem. Jedná se o dílo, které nebylo spatřeno na veřejnosti od doby, kdy bylo jednou vystaveno – a to před 57 lety. Pro Bacona měla fotografie velký osobní význam – ponechal si ji po zbytek svého života. Po jeho smrti v roce 1992 byla však objevena zmačkaná a potřísněná barvou v jeho ateliéru. Více k tomuto tématu hovoří Francis Bacon na videu ZDE.
“Studie pro portrét Luciana Freuda”, namalovaná v roce 1964, byla zamýšlena jako středobod velkého triptychu – vícedílného uměleckého formátu upřednostňovaného Baconem – ale malíř se vzápětí rozhodl, že jeho výtvory by měly být považovány za jednotlivé kusy. Obrazy intimně zachycují britského umělce Luciena Freuda, který byl kdysi Baconovým přítelem a později, v polovině roku 1980, nepřítelem. Tři umělecká díla byla vystavena společně ve Stockholmu a Hamburku krátce po dokončení v roce 1965. Nyní jeden boční panel patří muzeu v Jeruzalémě a druhý v soukromé sbírce.
Jedná se o malířskou kompozicí zobrazující Freuda s holou hrudí a „monstrózní“ zohavenou tváří – postavu na tvrdé lavici s nataženýma rukama a zaťatými pěstmi. Upomíná na přátelství i rivalitu obou umělců, kteří se setkali již v roce 1944. V 50. a 60. letech se vídali snad každý den – v ateliérech i restauracích. K roztržce obou mužů došlo v 80. letech – Freud prý Bacona „unavoval“, důvodem však byla spíše narůstající řevnivost. Především však Bacon nemohl více snášet Freudovo snobství, bohatství a povrchní okázalost, možná i citovou nestálost.
Přesto oba patřili k vrcholům nejen britského malířství. V době, kdy se zdálo, že ve světě dominuje abstraktní umění, byly oba (každý po svém a stylově odlišní) hluboce spojeni s lidskou postavou. Bacon člověka „svléká, aby ukázal jeho vnitřnosti“, Freud zas „maluje smyslné a dramatické akty“. Oba měli také zcela odlišné způsoby práce. Freud poprvé pózoval pro portrét Bacona v roce 1951 a byl fascinován umělcovým “unáhleným a spontánním” přístupem. Baconovy obrazy Freuda se jen málo fyzicky podobají subjektu, ale místo toho zobrazují cosi směřující k psychologické podstatě. Naopak, když Bacon pózoval pro Freuda následující rok, byl ohromen tím, jak dlouho mu trvalo dokončit obraz, tři měsíce (což je pro Freuda vlastně málo času).
Dílo je ve stejné soukromé sbírce již 40 let a bude veřejně vystaveno v galeriích Sotheby’s v New Bond Street v Londýně od 23. do 29. června.
Draženo bude 29. června v nabídce s názvem British Art: The Jubilee Season. Mezi další díla patří Banksyho portrét Winstona Churchilla, socha Barbary Hepworth nebo rozměrná práce Davida Hockneyho.
Francis Bacon a aukční rekord ZDE.
-red-
foto: archiv
Diskuze k tomuto článku