Je to fenomén dnešní doby… svým záběrem se tato autorka dotýká různých forem vyjádření – pohybuje se na hranici či ve směsici volné vizuality a scénografického zadání. Ale to není všechno. Formální rozpětí je zde navíc umocněno hlubokou reflexí a velkolepou imaginací. Zkoumá také biodiverzitu, jazykovou rozmanitost, vizualitu, umělou inteligenci – veřejnost vyzývá k účasti na kolektivních dílech, vystavuje v Tate Modern, kinetikou oživuje Královskou či Metropolitní operu, pracuje v interiérech OSN, připravila zahájení olympijských her nebo super-bowlu, lva pro Benátské bienále, monumentální jsou její scény pro koncerty Beyonce, U2 a dalších hvězd. Byla o ní nyní vydána monografická kniha Atlas of Es Delvin, probíhá retrospektivní výstava v New Yorku, byla první ženskou designérkou britského pavilonu na Expo 2020, natočen byl o ní film, účinkovala v seriálu o designu na Netlixu (viz. níže), má spoustu cen, několik doktorátů a je nositelkou čestných titulů – především Royal Designer for Industry od Královské společnosti umění..
Řeč je o Es Delvin (1971) – vyhledávané a uznávané britské scénografce, která má v těchto dnech výstavu v Cooper Hewitt pod názvem An Atlas of Es Delvin. Od roku 1995, kdy začala v malých divadlech se vydala na cestu mimořádných rozměrů. Vše však u této autorky pramení od malých kreseb a drobných modelů z kartonu. Pro její první monografickou výstavu se Devlin a kurátoři prohrabali jejím třicetiletým archivem a zmapovali linie, které spojují její obrazy z období dospívání s jejími scénickými návrhy a současnými instalacemi. Devlin nazývá výsledek atlasem – sbírkou dílčích map.
Do letošního srpna potrvá výstava autorčiných nejzajímavějších projektů a realizací, nápady designérky – spolupracovnice slavných hudebníků a skupin, ale také módních značek, mezinárodních humanitárních organizací…
Atlas Es Devlin je první monografická muzejní výstava věnovaná britské umělkyni a scénografce Es Devlin (nar. 1971), která je proslulá svými díly, jež proměňují diváky. Od svých začátků v malých divadlech v roce 1995 prošla cestou od kinetických scénografií v Národním divadle a Metropolitní opeře až po instalace ve významných institucích, včetně světové výstavy Expo, Lincolnova centra a sídla OSN. Její sochy pro olympijské ceremoniály, poločasové show Super Bowlu NFL a turné po stadionech pro The Weeknd a U2 vytvářejí rámec příběhů, které působí osobně v monumentálním měřítku.
“V posledním desetiletí přizpůsobila své umění řešení klimatických a civilizačních krizí. Její veřejné instalace o ohrožených druzích a jazycích inspirovaly diváky k tomu, aby si znovu představili své vzájemné vazby a vazby na planetu. Formuje příběhy způsobem, který v nás zůstává a přehodnocuje naše myšlení,“ komentuje nynější výstavu pořádající newyorské muzeum.
Es Delvin již několik let nastoluje široké a odpovědné téma v takovém rozsahu, má odvahu k velkým realizacím (samozřejmě s početným týmem spolupracovníků). Pozoruhodná řešení a nápady Es Devlin a jejího studia dodávají událostem nezvyklý zážitek. Ostatně to dokazuje i čerstvě vydaná obsáhlá (700 stran) monografie dokumentující na 120 projektů „popsaných více jak 50 000 slovy.“ Jedinečná kniha vychází v limitované edici 5 000 kusů.
-red-
foto: Cooper Hewitt (Featured Image: Es Devlin in Memory Palace, courtesy of Es Devlin)
Diskuze k tomuto článku