• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Pátek, 9 května, 2025
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcíNovinka
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
  • Kalendář akcíNovinka
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
„Poutnice“ Petra Pavlíka jako stále platný příběh…

„Poutnice“ Petra Pavlíka jako stále platný příběh…

Autor: Radan Wagner
Před 4 týdny
v rubrice Téma
Doba čtení: 2 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Bývají malíři, kteří se věnují svým nalezeným tématům průběžně a opakovaně. Vrací se k nim v plynoucím čase, se změnami okolností i vnitřního pod/vědomého nutkání. Téma pak zpracovávají v různých variacích – s přednesem souvisejícím s uměleckým nastavením. Pro Petra Pavlíka je takovým motivem postava Poutnice obývající a procházející stylizovanou krajinu. Však tituly jeho velkých výstav jsou výmluvné: Poutnice v labyrintu, Poutnice v nesnázích a Poutnice se vrací domů…

Detail obrazu První kroky 1984, Alšova jihočeská galerie

Malíř se tohoto tematického úkolu chápe i po mnoha letech – i v současné době – ve věku blížící se osmdesátky. Jedná se o proces intuitivní, poetický, někdy tísnivý, a také intelektuální. Zpravidla kráčející Poutnice je vlastně jedinou bytostí – konkrétně postavou rozeznatelnou jen v siluetě. Tato bytost se nachází v jinak spíše na první pohled nejasných krajinných scenériích s proměnlivými zákoutími a horizonty. (Výjimkou je snad občas se vyskytující zárodečná či dětská bytost).

REKLAMA

Sledovaný fenomén je patrný i na současné retrospektivní výstavě – rozsáhlé přehlídce obrazů a plastik či novějších tisků. Jedná se o vzácný příklad neutuchající tvorby prostoupené stálými otázkami i novými pohledy. V souhrnu hledíme na tvorbu plnou vnitřní fantazie i mement reflektujících stav dnešního světa.

Pavlík je distingovaným člověkem s decentním humorem, autorem přemýšlivým a jednajícím bez dogmat, což se projevuje v jeho malbě, soše, a také v psaném projevu (uváděným pod pseudonymem Pavel Petřík).

Čtěte také

Petr Pavlík: Poutnice v nesnázích / Karlovy Vary

Petr Pavlík: Poutnice v nesnázích / Karlovy Vary

Před 3 roky
Petr Pavlík jezdí na paradox

Petr Pavlík jezdí na paradox

Před 5 roky

Poutnice jako svědek i hybatel výjevů odráží životní cestu v jejich proměnách i stálých hodnotách, také však „náhodách“. Sám autor k tomuto tématu při zahájení výstavy uvedl: „Poutnice se mi dostala do obrazu, aniž bych chtěl. Najednou jsem ji viděl, a říkal jsem si, co tu dělá? Později jsem si uvědomil, jak jsem k Poutnici přišel. Je to moje maminka, která se stala hlavní postavou.“

Večerní (Žlutá) poutnice, 2021

Petr Pavlík (1945) – malíř, sochař, kreslíř, glosátor a pedagog – naposledy vystavoval v Praze roku 2011 ve Veletržním paláci (Poutnice v labyrintu); nyní se jeho velká retrospektiva v řadě historických sálů rozrostla o práce z dalších dvaceti let (na které je zde kladen důraz). Připomeňme, že od poloviny devadesátých let probíhala několik roků umělcova krize, kdy zcela zanechal malování, ke kterému se již – dle svých prohlášení – neplánoval vrátit.

Proslavená Poutnice se v Pavlíkově tvorbě objevila poprvé v roce 1983 a doplnila tak přírodní útvary krajin spíše mentálních než reálných. Iniciační krok s touto postavou dodal tvorbě rovinu pozorování, dialogu a vyprávění. Nakonec spíše symbolická postava v sobě mísí vzpomínky na milovanou osobu a jistý stále platný archetyp dobra, cesty, hledání, ale i základní jistoty. Podoba ženy – poutnice tak zůstává bez bližších individuálních znaků a rysů, jen její ženskost je zřejmá.

Tak jak se opakuje postava Poutnice, opakuje se v Pavlíkově činění stále oblíbenější „reinterpretace“ vlastních maleb. Své starší či předešlé obrazy fotí, digitálně tiskne na plátna a dodatečně „živě“ dotváří. Můžeme tak mluvit o vrstvení formálním i obsahovém, ve světě umění procesu celkem unikátním. Patrná existenciální tíseň („ s naší civilizací to jde z kopce“), což se odráží v jisté (typické) kompoziční roztříštěnosti, plovoucích fragmentech a nejednoznačnosti, respektive neuchopitelnosti. Pavlíkem nahlížená a prožívaná „tekutá doba“ má jistě své filozofické či sociální protějšky – paralelu například v knize Tekutá modernita od Zygmunda Bauma. A pokud je Poutnice také v jisté rovině malířovým alter egem, mohli bychom připomenout slavný spis Tisíc tváří hrdiny od Josepha Campbella; archetypálněji pak Velká matka Ericha Neumanna.

Sledovaná Pavlíkova tvorba (související v poměrně dlouhé etapě s generačním Volným sdružením 12/15 Pozdě, ale přece) je však příznačná rovněž svým humorem, expresivní nadsázkou i pozorovatelským odstupem, vždy však s pociťovanou osobní účastí, tedy autenticitou typickou pro jeho okruh. Poutnice vychází v současné době z „labyrintu“ a „nesnází“ – nechybí ji stále „dětský pohled“, nadále se vyrovnává s „pravoúhlým světem“ – kráčí však po cestě světem k domovu, v kterém se zabydluje. Je to oblouk procházející různými fázemi civilizace (od pradávné k současné), je to ale také cesta vlastního vědomí – poznání, na kterém dle titulu jednoho z vystavených obrazů vidíme či tušíme „Nový začátek“. Tedy přeci jen: věčné návraty..

Pohled do expozice současné výstavy v Praze

Výstava: Petr Pavlík – Poutnice se vrací domů, kurátor Jiří Machalický, Muzeum hl. m. Prahy, Clam-Gallasův palác, do 11. května 2025

Radan Wagner

foto: autor

Tagy: Petr Pavlík

Relevantní články

Petr Pavlík jezdí na paradox
Rozhovory

Petr Pavlík jezdí na paradox

Před 5 roky

Petr Pavlík (1945) je významným malířem, sochařem, teoretikem, publicistou i pedagogem. Jeho dílo, ač především vřazováno do okruhu Skupiny 12/15,...

Petr Pavlík: Poutnice v nesnázích / Karlovy Vary
Výstavy

Petr Pavlík: Poutnice v nesnázích / Karlovy Vary

Před 3 roky

Petr Pavlík, pedagog na DAMU, spoluzakladatel legendárního „Volného seskupení 12/15 - Pozdě ale přece!“ patří k nejoriginálnějším a nejvýznamnějším českým...

Diskuze k tomuto článku

Nejčtenější ...

  • Fotografka Marie Tomanová: New York New York

    Fotografka Marie Tomanová: New York New York

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Galerie hl. m. Prahy: Tohle potřebujeme říct nahlas…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Dokument o fotografce Marii Tomanové míří do kin…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Vychází kniha: Jiří David – Vizuály / No Exit

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Kresby Leonarda da Vinci a Albrechta Dürera / Vídeň

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0

Sledujte nás

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

Vítejte zpět!

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se
  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa

© 2019 ArtRevue

NOVINKA

Spustili jsme e-shop knih o výtvarném umění

Přejděte na e-shop