Jiří Načeradský vstoupil v 60. letech na českou výtvarnou scénu ve svém stylu, tedy rychle, nekompromisně a razantně. Jeho osobní naturel, zjevný talent, vývoj evropského umění i zdejší příznivější společenské klima – to vše byly okolnosti akcelerující počátky pozoruhodné tvorby. Své respektované místo si vydobyl etapou, kdy maloval podle fotografií z novin – a to zpravidla sportovce. Byla to oslava či parodie? Každopádně ironická nadsázka… Jak moc se ale lišila předloha od finálního obrazu? Konečně to můžeme sami posoudit! V Načeradského pozůstalosti se totiž našly autentické výstřižky z tisku, které jsou nyní vystaveny v Chebu spolu s obrazy. Je to objevná, zábavná a obdivuhodná hra i výstava.


„Běžci a běžky přiběhli v roce 67 a v 68. už zase odběhli. Jako v mé grotesce byly pop inspirace konkrétními zdmi mého žižkovského ateliéru, tak fotografie běžců a fotbalistů jsem nacházel v novinách. Také mě na tom fascinovalo ráno koupit noviny a pak z nich hned vypálit obraz,“ řekl mi k „sportovním“ obrazům v našem rozhovoru Jiří Načeradský před pár lety.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku