Byl malířem, který hájil a vytvářel obrazy v době, kdy uměleckému světu vládl pop art nebo minimalismus – v časech, kdy malba byla prohlašována za překonanou ba ukončenou kapitolu… Brice Marden (1938 – 2023), jehož elegantní fúze minimalismu a abstraktního expresionismu v 60. letech oživila malířství, se nakonec etabloval jako jeden z nejobdivovanějších a nejvlivnějších umělců své generace. Nyní se jeho neochvějná cesta uzavřela…“Zemřel pokojně doma“ – oznámila světu umělcova dcera na instagramu. Bylo mu 84 let… v závěru svého života pobýval v Tivoli ve státě New York, kde se vyrovnával s rakovinu, která mu byla diagnostikována v roce 2017, tedy v roce, kdy jej začala zastupovat slavná Gagosian Gallery.
“Brice Marden byl jedním z našich největších amerických umělců, vyznavačem tradiční malířské techniky, pro kterou byl uznáván po celém světě. Byl tvůrcem vzácného poetického vhledu; vždy oddaný gestu, náhodě, podstatě – základním aspektům umění,” uvedl Larry Gagosian a dodal: “Bylo mi ctí podělit se o jeho mistrovskou práci s mezinárodním publikem. Tato ztráta je hluboká a bude nám chybět.”
Navzdory své dlouhé nemoci Marden pracoval až do konce – maloval ve svém ateliéru ještě minulý víkend, jak uvedla na sítích jeho dcera s tím, že “měl štěstí, dlouhý život a práci, kterou miloval.” Sám v rozhovoru pro New York Times uvedl v roce 2019: „S nemocí jsem se snad vyrovnal, ani tato záležitost mě nedonutila dělat věci jinak, něco uspěchat nebo měnit.“
Galerista Gagosian před nedávnem uspořádal i komerčně úspěšnou výstavu Mardenových prací ve Villa Malaparte, slavném italském modernistickém domě na italském ostrově Capri, které se zúčastnila hvězda NBA Lebron James, hudební producent Jimmy Iovine nebo slavný sběratel Steve Cohen.
Téhož roku na podzim, u příležitosti svých 80. narozenin, Marden odhalil svou dosud největší zakázku, pětidílný obraz s názvem Moss Sutra With the Seasons (2010–15), vytvořený pro soukromé muzeum Glenstone manželů Mitchella Ralese a Emily Wei Ralesové v Potomacu v Marylandu.
Také na aukcích byla tato tvorba oceňována: rekord umělce v současné době činí 30,9 milionu dolarů, který byl dosažen v roce 2020 v Christie´s. Na svém kontě má umělec šest výsledků, které překonaly hranici 10 milionů dolarů, všechny v posledním desetiletí – čtyři z nich přišly po podpisu smlouvy s Gagosianem.
Mardenova 60letá kariéra započala v roce 1963, kdy absolvoval MFA na Yale School of Art. Marden hledal svůj výraz v době, kdy abstraktní expresionismus ustupoval pop artu a minimalismu – a ve své tvorbě nezapadal do žádného převažujícího hnutí.
“Cítil jsem se mnohem více v souladu s abstraktním expresionismem,” řekl Marden koncem osmdesátých let. “Samotný akt malby, tělesnost věci, se stala podstatou abstraktního expresionismu – a to mě naplňovalo,” prohlásil malíř, který šel svou vlastní cestou v době, která pro něj nebyla zcela příznivá.
Po dokončení školy se rodák z Westchesteru přestěhoval do New Yorku a stal se bezpečnostním strážcem v Židovském muzeu. Dohled nad retrospektivou Jaspera Johnse v roce 1964 byl pro mladého Mardena vlivným momentem – o dva roky později měl již svou první samostatnou výstavu v manhattanské Bykert Gallery. Reakce na ní byly smíšené, ale nevzdal to. Vedle toho pracoval jako asistent pro Roberta Rauschenberga, “Lidé říkali, že malba je mrtvá,” řekl Marden pro Christie’s v roce 2020, ale „byl to můj způsob, jak říct, co se dá také dělat.”
Marden se v roce 1968 oženil s malířkou Helen, rozenou Helen Harrington, se kterou se seznámil, když pracovala jako servírka ve slavném newyorském uměleckém baru Max’s Kansas City. Spolu měli dvě dcery, Mirabelle (která v letech 2001 až 2009 spoluvlastnila galerii Rivington Arms v Lower East Side) a Meliu. Má také syna Nicholase z prvního manželství s Pauline Baez, sestrou zpěvačky Joan Baez.
K profesnímu úspěchu patří, že byl Marden vybrán na výstavu Documenta 5 v Kasselu v roce 1972 a že v roce 1975 měl retrospektivu v Muzeu Solomona R. Mezi další ocenění patří vystoupení na bienále v Benátkách v roce 1997. Před zastupováním Galerií Gagosian strávil Marden více než dvě desetiletí spoluprací s newyorským obchodníkem Matthewem Marksem.
V průběhu let bylo cestování důležitým výchozím bodem pro Mardenovu kariéru, včetně cest do Itálie, Francie, Thajska, Srí Lanky a Indie. Po výletu do Hydry v roce 1971 si Marden a jeho žena si zde koupili dům s ateliérem, na tomto řeckém ostrově a každoročně pobývali odkud vyráželi do svých dalších nemovitostí roztroušených po celém světa včetně karibského ostrova Nevis.
Návštěva Číny v roce 1984 inspirovala Mardena k tomu, aby začal do svých pláten a kreseb zavádět gestické, kaligrafií inspirované znaky, které někdy maloval větvemi stromů namočenými v inkoustu. Jeho známá série “Cold Mountain” byla pojmenována podle poezie poustevníka Han Shana z dynastie Tang.
„Když obraz skutečně žije, má právo existovat se svými silnými i slabými stránkami, je prostě dokončený,“ zmínil Marden katalogu své retrospektivní výstavy v newyorském Muzeu moderního umění, která se konala v roce 2006. „Když do toho dám všechno, co jsem mohl, práce je hotová… jsou chvíle, kdy mě dílo předběhne, a stane se i pro mě něčím novým, co jsem dosud nikdy neviděl; to je vzrušující na této práci,“ poznamenal Marden, který se řídil spíše svou intuicí než dočasnými módními trendy.
-red-
foto: archiv
Diskuze k tomuto článku