Když je ta chřestová sezóna… připomeňme si jednu zábavnou historku z dějin umění a také její protagonisty. Snad nejslavnější zátiší se svazkem chřestu namaloval Éduard Manet, který za něj chtěl 800 franků. Zájemce o tuto malbu – Charles Ephrussi – umělci však poslal celých 1000 franků. Za pár dní mu byl doručen ještě jeden „obrázek“ zachycující pouze jediný stonek této delikátní zeleniny. K zásilce byla připojena zpráva: „Zapomněl jste si u mě jeden chřest.“ A oba – sběratel i malíř – byli zřejmě pobaveni a spokojeni.

Éduard Manet je znám dostatečně svou revoluční tvorbou… ale kdo byl onen velkorysý Charles Ephrussi? Pocházel z jedné z nejvlivnějších židovských rodin v Evropě počínaje 19. stoletím. Jejich obrovské jmění se začalo navyšovat v jejich domovské Oděse díky distribuci obilí a ropnému průmyslu; později se rozšiřovalo aktivitami ve finančnictví. Stejně jako jejich vrstevníci Rothschildové rozšiřovali následně svou přítomnost v různých hlavních městech Evropy – ve Vídni založili banku a dosáhli rovněž značného společenského postavení. Rodina zde byla známa též pro svůj kulturní a intelektuální přínos. Na základě úspěšného podnikání si nechali postavit Palais Ephrussi – šlechtické sídlo na slavné Ringstrasse nebo vilu Ephrussi de Roshild na Francouzské riviéře.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku