V těchto dnech si milovníci umění připomínají důležité výročí – výstavu, která změnila vývoj dějin umění. Claude Monet s spol. vtiskli malířství nový a svěží proud, který nejprve pohoršoval veřejnost a následně inspiroval další směry. Národní galerie Praha v této souvislosti připomíná datum i některé vzácné obrazy ze svých sbírek: Přesně před 150 lety, 15. dubna 1874, byla na Boulevard des Capucines 35 v Paříži otevřena první impresionistická výstava.
V bývalém ateliéru fotografa Nadara tehdy vystavilo svá díla na třicet autorů. Nechtěli být spojováni s žádným uměleckým směrem, nakonec se tomu však neubránili. Francouzský malíř a grafik Louis Leroy totiž napsal o této výstavě odmítavou satirickou recenzi, kterou posměšně pojmenoval Výstava impresionistů.
Inspiroval se přitom vystaveným obrazem Imprese, východ slunce od Clauda Moneta, jehož dílo je ve sbírkách NGP zastoupeno dvěma jinými obrazy. Olejem Dámy v květinách, který vznikl pouhý rok po první impresionistické výstavě, a dílem Kvetoucí sad z roku 1879.
Na výstavě se dále prezentovali umělci jako Paul Cézanne, Edgar Degas, Camille Pissarro, Auguste Renoir nebo Alfred Sisley.
Díla všech zmíněných jsou dnes vystavena v našich expozicích 1796–1918: Umění dlouhého století a 1918–1938: První republika.
V Praze se v roce 1907 uskutečnila výstava Francouzští impresionisté, kterou ve spolupráci s SVU Mánes připravil Camille Mauclair, francouzský umělecký kritik a autor knihy o impresionismu. Nejstaršími vystavenými díly byly práce Honorého Daumiera, kterého F. X. Šalda ve výstavním katalogu nazval „praotcem impresionismu“. Daumier byl na pražské výstavě zastoupen čtyřmi malbami, mezi nimi i olejem Rodina na barikádách, který byl rovněž reprodukován v katalogu a později, v roce 1923, zakoupen Československem v rámci velkorysého nákupu francouzského moderního umění.
Dílo je dnes součástí stálé expozice s názvem 1918–1938: První republika.
-red-
foto: Národní galerie Praha
Diskuze k tomuto článku