Sbírka 78letého miliardáře – dědice kosmetického impéria, diplomata a filantropa je poněkud jiná… Nenaleznete v ní obvykláa módní díla Jeffa Koonse, Andy Warhola či Gerharda Richtera, ale spíše artefakty spojené se střední Evropou a její historií. Před dvěma desetiletími založil Ronald Lauder v New Yorku své „muzeum“ s názvem Neue Galerie se zaměřením na německé a rakouské umění. U příležitosti 20. výročí založení této instituce zde probíhá výstava z jeho rozsáhlé sbírky. Lauder tak umožňuje návštěvníkům nahlédnout do svého spíš skrytého světa. Nyní se lze podívat na kolekci, která bývá jindy rozmístěna v interiérech jeho střežených usedlostí.


Od roku 1957, kdy si koupil za první vydělané peníze kresbu Egona Schieleho, se stal jeho směr jeho „středoevropských“ zájmů celkem evidentní. Podobně to naznačuje i Bílý interiér Carla Molla a jeho jemně nostalgická atmosférá. (O této prosvětlené malbě se dlouho nevědělo, kam zmizela a kdo ji koupil). A tak se začala nenápadně vršit díla, jejichž celek označuje Lauder spíše za vrstevnatý Gesamtkustwerk než klasickou „logicky vedenou“ sbírku.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku