Sbírka 78letého miliardáře – dědice kosmetického impéria, diplomata a filantropa je poněkud jiná… Nenaleznete v ní obvykláa módní díla Jeffa Koonse, Andy Warhola či Gerharda Richtera, ale spíše artefakty spojené se střední Evropou a její historií. Před dvěma desetiletími založil Ronald Lauder v New Yorku své „muzeum“ s názvem Neue Galerie se zaměřením na německé a rakouské umění. U příležitosti 20. výročí založení této instituce zde probíhá výstava z jeho rozsáhlé sbírky. Lauder tak umožňuje návštěvníkům nahlédnout do svého spíš skrytého světa. Nyní se lze podívat na kolekci, která bývá jindy rozmístěna v interiérech jeho střežených usedlostí.
Od roku 1957, kdy si koupil za první vydělané peníze kresbu Egona Schieleho, se stal jeho směr jeho “středoevropských” zájmů celkem evidentní. Podobně to naznačuje i Bílý interiér Carla Molla a jeho jemně nostalgická atmosférá. (O této prosvětlené malbě se dlouho nevědělo, kam zmizela a kdo ji koupil). A tak se začala nenápadně vršit díla, jejichž celek označuje Lauder spíše za vrstevnatý Gesamtkustwerk než klasickou “logicky vedenou” sbírku.
Ronald S. Lauder průběžně mnohé shromažďoval, a také trpělivě čekal na své vysněné „kousky“. Tím je například Klimtův Portrét Adéle Bloch – slavná pozlacená kompozice, kterou si konečně pořídil v roce 2006 za 135 milionů dolarů. Vždyť středoevropské umění počátku 20. století patří k jeho nejmilejším – a toto je jedna z jeho vídeňských ikon.
Později – od poloviny 90. let – rozšířil Lauder své zájmy o italské quttrocento – a k jeho úlovkům patří dílo sienského malíře Giovanniho di Paola (1403 – 82) zobrazující „surrealistické“ zázraky svaté Kláry, učednice sv. Františka ze 15. století. Tyto starší ukázky se ve sbírce volně prolínají například s groteskní tvorbou Otto Dixe nebo George Grosze – světově proslulými německými expresionisty. Lauder si vytváří svůj neuspořádaný, ale sofistikovaný svět, který lze spatřit do 13. února 2023.
Neue Galerie New York tedy završuje svou jubilejní dvacátou sezónu velkou výstavou “The Ronald S. Lauder Collection”. Ta představuje přibližně 500 děl z jediné sbírky spoluzakladatele a prezidenta tohoto muzea, z nichž mnohé exponáty nebyly nikdy veřejně vystaveny. Výstava poskytuje jedinečný pohled na jednu z nejlepších soukromých sbírek na světě a seznamuje návštěvníky s myšlením vášnivého celoživotního znalce umění, jehož vize budoucnosti položila základy muzea.
Lauderova kolekce, která se vyvíjela v průběhu 65 let, je definována absolutní oddaností umění krásy, kvality a vzácnosti. Pouze při jedné další příležitosti měla veřejnost možnost prohlédnout si sbírku komplexně, a to na speciální výstavě uspořádané na počest desátého výročí muzea, která zahrnovala umělecká díla pocházející od třetího století před naším letopočtem až do dvacátého století.
Nyní, v roce svého dvacátého výročí, Neue Galerie odhaluje pokračující vývoj Lauderovy sbírky, včetně mistrovských děl řeckého a římského sochařství, italských zlatých obrazů ze třináctého a čtrnáctého století, předmětů pro Kunstkammer a rakouského a německého malířství, sochařství a dekorativního umění z počátku dvacátého století. Počítá se zaměřením na důležité přírůstky do základní sbírky, stejně jako na nové oblasti výzkumu, výstava vyjadřuje sběratelský závazek k dokonalosti v širokém spektru umění. Výstava, která je umístěna ve dvou patrech muzea, se snaží evokovat „domácího měřítka“ Lauderových obytných interiérů jeho domů.
Video ZDE.
-red-
foto: archiv
Diskuze k tomuto článku