• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Sobota, 12 července, 2025
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky

Výstava Eriky Bornové ve Špálovce / ze zahájení…

Autor: Radan Wagner
Před 2 týdny
v rubrice Výstavy
Doba čtení: 2 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Přestože se dotýká přírodních motivů i událostí svázaných s lidmi, ve skutečnosti otevírá nová výstava Eriky Bornové především otázky paměti místa. Je typické, že se nejedná o významné teritorium. Naopak. Jde o jediný dům ze zapadlé vesnice odlehlého kraje. I když je takových míst mnoho a jejich příběhy jsou někdy zaměnitelné, má své jméno a je ho možné identifikovat. Stejně jako Traudi Schönfeld. 

Radek Wohlmuth, Erika Bornová, Pavel Lagner

Navenek nové cykly kreseb a maleb na papíře naplňují prvky hybridních žánrů biofikce, respektive dokufikce. Ne náhodou se vážou ke sféře audiovizuálních děl, vždyť i název odkazuje k baladickému filmu Františka Vláčila z roku 1978. Ten jim může reáliemi nastavovat obecný obsahový a emotivní rámec a posloužit jako klíč k čtení. Nejde jen o zasazení děje na ztracené místo a do doby nedlouho vzdálené válce, jsou tu přítomné i naléhavá atmosféra a vědomí konfrontace se zlem. A pak je tu ještě jedna věc – silný příběh, protože Erika Bornová byla vždy především story-teller. 

REKLAMA

Její přístup není filmový ani z hlediska předkládání obrazových scén, ani z pohledu lineární narativnosti. I tak ale řeší aspekty, které překračují hranice běžného výtvarného uvažování. Drží se konceptu založeného na paralelní interakci několika tematických linií i časových rovin a zřetelně odlišuje jejich vizuální jazyk. Od počátku pracuje s vědomím objektové instalace a zamýšlí se i nad možnostmi zvláštního světelného režimu nebo hudebního doprovodu. 

Z expozice výstavy
Jan Merta, Petr Fischer, Jiří David

Jakkoli mají tyto momenty vliv na celkové vyznění, jádro účinnosti vytváří hlavně kvalita prací a opravdovost tématu. Ta je založená na faktu, že se pro Eriku Bornovou jedná o odžitou záležitost, ale i na tom, že je jako modelový příklad součástí kolektivní paměti, takže má schopnost dotknout se vědomí dalších lidí. Subjektivní se tak posouvá k objektivnímu, aby se stalo katalyzátorem asociací, emocí a úvah, z nichž ne všechny mají pozitivní náboj.

Čtěte také

Erika Bornová: Šílenství je stráž noci / GHMP

Erika Bornová: Šílenství je stráž noci / GHMP

Před 4 roky
Svět podle Eriky Bornové / + video o výstavě v GHMP

Svět podle Eriky Bornové / + video o výstavě v GHMP

Před 4 roky
Z expozice výstavy
Z expozice výstavy
Z expozice výstavy

Klíčovou roli v tom sehrává replika uniformy Svazu německých dívek BDM (Bund Deutscher Mädel), součásti NSDAP, jehož aktivní členkou mladá Traudi Schönfeld byla. Právě ta je ideovým středobodem výstavy, vytváří její základní optiku, a k ní se všechny další exponáty vztahují. Navíc je to jediná hmatatelná věc v expozici, neboť zbytek tvoří závěsné obrazy. 

Z expozice výstavy
Z expozice výstavy

 Jejich první okruh obsahuje „podobizny“ copaté dívky, věcí, částí bytového zařízení nebo domu a jeho okolí nakreslených černým pískem. Nebarevné pojednání a menší formáty s motivem vydělujícím se z bílého pozadí evokují spíš staré fotografie, víc vzpomínky než skutečnost. Zobrazení jsou prostá, vykořeněná z minulosti, a tak intimní, že vyvolávají ostych.

Druhý okruh má jiný charakter. Jsou to obrazy zvířat a hmyzu, nebo jejich pozůstatků, malované kombinovanou technikou akrylu, pastelu, uhle, písku a metalických vodovek. Formáty často přesahují dva metry, jako by zdůrazňovaly, že lidské záležitosti pomíjejí, ale příroda je věčná. Motivy ztěžklé barvami velikostí odpovídají realitě nebo jsou naddimenzované, takže vzbuzují pozornost, respekt, někdy i odpor. Klíště, netopýr, pavouci, lišaj a další pohledům skrytí obyvatelé místa jsou zachycení na přírodním papíře z himalájských rostlin, jehož struktura může připomínat lidskou kůži. I oni se rodí z nepředmětnosti, v tomto případě intuitivní, odvozené z toho, jak na Eriku Bornovou působila atmosféra chvíle.

Až na výjimky jsou to univerzální přírodní a věcné vzorce, které mohly napříč časem vidět jakékoli oči. To, co se při tom dělo kolem, je jiná věc. Ale jako vždy se tehdy i dnes osobní historie zaplétala s tou velkou, která hýbe celými národy. Dojem pravdivosti sugeruje realistický přístup, jemná exprese a abstrahující nedoslovnost zase podtrhují symbolický podtext. Ve druhém plánu zůstává latentně přítomná krása rozkladu. A je jedno jestli pozůstatků věcí a těl nebo rozvrácených dějin.

Radek Wohlmuth

Erika Bornová a Radan Wagner

Výstava: Erika Bornová, STÍNY HORKÉHO LÉTA TRAUDI SCHÖNFELD, kurátor: Radek Wohlmuth, Galerie Václava Špály, Praha, do 24. srpna 2025

foto: GVŠ a RW

Tagy: Erika Bornová

Relevantní články

Svět podle Eriky Bornové / + video o výstavě v GHMP
Rozhovory

Svět podle Eriky Bornové / + video o výstavě v GHMP

Před 4 roky

Zpočátku zaujala svými sochami z polystyrenu a používáním dalších pro umění netradičních materiálů. Pracovala s šupinami, kožešinami, krajkami, peřím nebo celofánem....

Erika Bornová: Šílenství je stráž noci / GHMP
Výstavy

Erika Bornová: Šílenství je stráž noci / GHMP

Před 4 roky

Po pěti letech od konání své poslední autorské výstavy prezentuje nové práce přední představitelka generace osmdesátých let Erika Bornová. Na výstavě...

Diskuze k tomuto článku

Nejčtenější ...

  • CABANI / 30 x OPENING & CLOSING CEREMONIES…

    CABANI / 30 x OPENING & CLOSING CEREMONIES…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • STUDIO | Libor Fára 100 / výročí / Leica Gallery Praha

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • „Nejodvážnější umělec“ 20. století… Leigh Bowery!

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Lenka Vilhelmová: Příliv a odliv… / Velká Bystřice

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Výstava Eriky Bornové ve Špálovce / ze zahájení…

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0

Sledujte nás

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

Vítejte zpět!

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se
  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa

© 2019 ArtRevue

NOVINKA

Spustili jsme e-shop knih o výtvarném umění

Přejděte na e-shop