Nebývá v našich krajích obvyklé, aby si státní instituce pořídila v prostředí volného trhu náhle se objevený vzácný artefakt. Avšak i to se stává: Do sbírek ZČG se díky potřebným rychlým krokům podařilo koupit dvě výjimečná mistrovská díla českého umění 19. století. Jedná se o obrazy Zátiší s pávem Karla Purkyně (1861) a Lovecké zátiší od Jaroslava Čermáka (1872), která se stala novou chloubou Západočeské galerie v Plzni. Tato instituce zareagovala na zcela jedinečnou příležitost a zajistila si nebývale rychle potřebnou finanční podporu. Díla je možné spatřit ve výstavní síni Masné krámy.
Především Zátiší s pávem od Karla Purkyně (syna slavného fyziologa a anatoma Jana Evangelisty Purkyně) představuje unikátní dílo reprezentující počáteční programový realismus. Tato malba zaujme námětem, ale i zpracováním – výraznou barevností a hutnou pastózností – hodnot, které vyzdvihovala již pokroková dobová kritika. V celkovém pohledu se jedná o jedno z nejkrásnějších zátiší českého malířství, dílo mnohokrát publikováno a fotografováno (za pozornost stojí černobílý snímek Josefa Sudka – dnes ve svých sbírkách – fototéce Ústavu dějin umění Akademie věd ČR. ). ZČG tak má již ve sbírkách svého sedmého Purkyně, jehož dílo je velmi ceněno i z hlediska uměleckohistorického, tentokrát výjimečný a rozměrný obraz autora, který zemřel předčasně – a to již ve svých 34 letech.
Nedlouhý život Karla Purkyně nedovolil rozvíjet do šíře nadějnou a v mnohém novátorskou tvorbu. Jeho Zátiší s pávem je i proto výjimečné – ze starších pramenů je rovněž známé pod názvem Cikánova lovecká kořist z roku 1861. Znalkyně malířova díla historička umění Šárka Laubnerová vypracovala podrobný odborný posudek. Obraz se nacházel od dvacátých let 20. století v rodině pana Vašíčka – a jako takové je od té doby (zhruba od roku 1925) zmiňováno v katalozích.
Známý historik umění V. V. Štech malbu (ovlivněnou Gustavem Courbetem) již v roce 1913 velmi oceňoval – v Uměleckých pokladech Čech mu věnoval značný prostor; taktéž zmiňuje předešlé majitele obrazu sahající až k příteli samotného malíře. Purkyňova tvorba se ve své době odlišovala od ostatní běžné produkce vycházející z vyumělkované akademické malby. Výjimečný autor strávil po studiu na pražské Akademii nějaký čas v Mnichově a Paříži – tehdejších pokrokových centrech umění, ve Francii působil v ateliéru Thomase Coutura – učitele celé řady impresionistů včetně solitéra Édouarda Maneta. Zde se inspiroval učitelovým pastózním malířským projevem, poznával však i staré mistry i již zmíněného Gustava Courbeta.
Když se Purkyně vrátil roku 1857 do Prahy, pokračoval v nové malbě, věnoval se portrétům a zátiším, naturalisticky pojatým motivům zvířat s plastickými strukturami – v tomto směru jmenujme Zátiší s cibulí a koroptvemi, Zátiší s bažanty nebo slavnou monumentální kompozici se Sovou sněžnou (dnes v Národní galerii Praha). Zmíněná díla byla vystavena již roku 1861 na přehlídce Krasoumné jednoty, Zátiší s pávem bylo mnohokrát vystaveno, o čemž svědčí řada razítek nebo štítků na zadní straně obrazu, respektive jeho rámu (zde je rovněž vyryto jméno majitele Ing. J. Valšíka). Poslední stopa nám připomíná, že byla malba představena na umělcově souborné přehlídce pořádané Národní galerií v roce 1962.
Vzácný obraz Karla Purkyně měl po letech dostat dalšího majitele: v březnu loňského roku se totiž objevil v nabídce aukční síně Aukce obrazů u Národní galerie za vyvolávací cenu 3,8 milionu korun. Zde obraz vydražila flexibilní Západočeská galerie v čele s ředitelem Romanem Musilem: společně s Loveckým zátiším Jaroslava Čermáka získala malbu Karla Purkyně za 4 550 00 korun a to za finančního přispění Plzeňského kraje a Ministerstva kultury ČR. Obě díla uvidí návštěvníci také v připravované expozici.
-red-
foto: Západočeská galerie v Plzni, Aukce obrazů U Národní galerie
Diskuze k tomuto článku